"محمود محمدي" سفير پيشين کشورمان در الجزاير در مقاله جديدي به دولت اوباما توصيه مي کند تا سياست متناقض در قبال برنامه هسته اي ايران را کنار بگذارد و رويکردي مناسب در قبال ايران اسلامي اتخاذ نمايد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الشرق الاوسط ؛ نويسنده با اذعان به تناقض هاي موجود در رفتار و عمل آمريکايي ها در قبال کشورمان مي افزايد "تناقضي اساسي ميان ادامه تحريم هاي ضد ايراني و نامه نمايندگان کنگره آمريکا براي "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا و تشويق وي به تعامل مستقيم با ايران وجود دارد. اين موضع مي تواند توان تصميم گيري صحيح آمريکايي در قبال ايران و برنامه هسته اي آن کشور را کاهش دهد. با وجود اين شرايط دولت اوباما نخواهد توانست در راستاي عادي سازي روابط ميان ايران و آمريکا گام بردارد." 

تحليلگر "الشرق الاوسط" در ادامه اعطاي امتياز از سوي دولت اوباما به کشورمان و عقب نشيني آمريکايي ها از مواضع پيشين خود در قبال مذاکرات هسته اي را گامي "ضروري" براي پيشرفت مذاکرات مي داند و در اين باره مي افزايد "موفقيت دور بعدي مذاکرات هسته اي ميان نمايندگان هسته اي ايران و کشورهاي غربي عضو گروه 1+5 از جمله نماينده آمريکا به امتيازاتي بستگي دارد که کشورهاي غربي بايد به ايران ارايه دهند. تغيير وضعيت موجود براي پيشرفت مذاکرات هسته اي امري ضروري است." 

نويسنده در ادامه توصيه هاي خود به دولت اوباما براي در پيش گرفتن مسير تعامل با کشورمان مي افزايد "دولت اوباما بايد به رفتارهاي دوگانه خود در قبال ايران پايان دهد. فشار دولت آمريکا بر ساير کشورهاي غربي به منظور تشديد تحريم ها عليه ايران و از سوي ديگر ادعاي آمريکايي در حمايت از ادامه روند مذاکرات هسته اي رويکردهاي متضاد و متناقض با يکديگر هستند که از سوي دولت اوباما صورت مي گيرد." 

نويسنده در ادامه با اشاره به لزوم تصحيح رويکرد آمريکا در قبال مذاکرات هسته اي مي افزايد "دولت آمريکا بايد در اين ديدگاه خود که کشورهاي اروپايي تنها در مقابل سازش احتمالي ايران مجاز به پيشبرد مذاکرات هستند ديدگاهي است که بايستي مورد تجديدنظر قرار گيرد. دولت آمريکاسعي کرده تا موضوع برنامه هسته اي ايران را از ماهيت واقعي خود که مسئله اي فني و حقوقي مي باشد خارج کرده و به آن بعدي سياسي و نظامي ببخشد. تلاش دولت آمريکا براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت را مي توان در همين راستا قلمداد کرد." 

نويسنده مقاله در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در مورد ادامه روند مذاکرات هسته اي اذعان مي کند که دولت اوباما بايد از فرصت پيش آمده براي تعامل با کشورمان استفاده کرده و در اين باره مي افزايد " رهبري ايران در سخنان اخير خود تاکید کرده اند که حل مسئله هسته اي ايران ساده خواهد بود. اکنون دكتر روحاني در انتخابات رياست جمهوري پيروز شده است و اين فرصت براي اوباما و کشورهاي غربي پيش آمده تا با ايران تعامل تازه اي برقرار نمايند. روساي جمهور پيشين آمريکا اين فرصت را از دست دادند. در صورتيکه اوباما و جان کري به "دكتر حسن روحاني" رييس جمهور ايران از ديدگاه "جک استراو" و "يوشکا فيشر" بنگرند نتايج مثبتي حاصل خواهد شد." 

نويسنده در ادامه  با هشدار به دولت اوباما در مورد در پيش گرفتن رويکرد تهديدآميز عليه کشورمان مي افزايد " نتيجه وخيمي که ممکن است از ادامه رويکرد خصمانه دولت آمريکا در قبال ايران ايجاد شود آنست که احتمال خروج ايران از پيمان ان پي تي افزايش مي يابد. سيد "حسين موسويان" از اعضاي پيشين هيئت مذاکره کننده هسته اي ايران به کشورهاي غربي نيز در مصاحبه اخير خود با خبرگزاري "اينترپرس سرويس" اظهار داشته است که دولت آمريکا بايد به شعار "تعامل سازنده با جهان" رييس جمهور منتخب ايران پاسخ مثبتي بدهد و واکنشي درخور اتخاذ نمايد." 

سفير پيشين کشورمان در ادامه مي افزايد "در صورتيکه گفتگوي دو طرف مبتني بر احترام متقابل باشد و نه گفتمان تهديد و فشار مسلما نتايج خوبي حاصل خواهد شد. روحاني اظهار داشته که خواستار ايجاد تغييراتي است اوباما نيز با شعار تغيير روي کار آمد اين دو مي توانند با اتخاذ استراتژي اي مناسب گشايشي درخور را در روند مذاکرات هسته اي ايران ايجاد نمايند. دولت آمريکا نبايد اشتباهي محاسباتي انجام دهد تا بار ديگر با انتخاب يک رييس جمهور جمهوريخواه ديگر تنش ميان روابط آمريکا و ايران در سالهاي آينده افزايش يابد." 

نويسنده در بخش پاياني مقاله خود به دولت اوباما خاطر نشان مي سازد که باید رويکردي مناسب در قبال ايران در پيش گيرد و در اين باره مي افزايد "نبايد فراموش کرد که رهبري ايران در سخنان  اخير خودنسبت به توطئه هاي دولت آمريکا در قبال برنامه هسته اي ايران هشدار دادند. اکنون فرصت آن ايجاد شده تا دولت آمريکا حق غني سازي اورانيوم توسط ايران و وجود ايران هسته اي با رعايت قوانين بين المللي را برسميت شناسد ." 


برچسب ها: ایران ، هسته ای ، پایان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار