یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: اینکه برخی می‌گویند بر اساس حکم عقل به اینجا رسیده‌اند که نوشیدن آب روزه را باطل نمی‌کند، خالی از وجاهت است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله سید علی حسینی اشکوری در ابتدای درس اخلاق رمضان خود با اشاره به سخنی در ارتباط با نوشیدن آب در عین روزه‌دار بودن اظهار کرد: اگر کسی توان بر روزه نداشته باشد تکلیف از او ساقط می‌شود اما در مورد کسانی که توانایی روزه گرفتن دارند مسئله متفاوت خواهد بود.

وی افزود: همان طور که اگر ایستاده نماز خواندن برای فردی مشقت فراوان داشته باشد ایستاده خواندن واجب نخواهد بود پیرمردان و پیرزنانی که با مشقت می‌توانند روزه بگیرند یا حتی جوانانی که برایشان مشقت دارد به یقین روزه بر آنها واجب نیست.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه به عقیده برخی از فقها روزه چنین افرادی هم صحیح نیست، خاطرنشان کرد: این گونه اشخاص باید کفاره روزه‌شان را بپردازند یا اگر توان بر کفاره هم ندارند استغفار کنند.

وی ادامه داد: بر اساس آنچه از روایات به دست می‌آید گروه سومی هم هستند که در روزه با مشقت روبه‌رو می‌شوند و آنها کسانی هستند که بیماری استسقا یا تشنه شدن مکرر دارند؛ بر این دسته از انسان‌ها هم روزه واجب نبوده و حکم آنان مطابق گروه دوم است و باید کفاره بپردازند و قضای روزه بر آنها لازم نیست.

اشکوری با بیان اینکه برخی روایات برای کسانی که کار کارشناسی و دقیق فقهی و سخن‌شناسی انجام نداده‌اند شبهاتی را ایجاد کرده است گفت: اینگونه روایات مانند حدیث عمار، روایت محمد بن مسلم و روایت مفضل بن عمر از نظر سند محل گفت‌وگو هستند./س

برچسب ها: قم ، نوشیدن ، آب ، روزه ، خالی ، وجاهت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.