در اين مطلب به مواردي اشاره مي کنيم که از طريق آن مي توانيد وضعيت جسمي خود را در آينده پيش بيني کنيد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،آيا شما نيز گاه از خود مي پرسيد که من هم مانند والدينم سالم و پرنشاط خواهم بود يا اين که با پا گذاشتن به دوره ميانسالي دچار مشکل جسمي و حافظه مي شوم؛ در اين مطلب به نقل از «نيوزويک» به مواردي اشاره مي کنيم که از طريق آن مي توانيد وضعيت جسمي خود را در آينده پيش بيني کنيد.در واقع شما با بررسي وضعيت جسمي مادرتان مي توانيد اطلاعاتي به دست آوريد که به حفظ تندرستي تان در آينده کمک مي کند.

درچه سني يائسه خواهيد شد:

ژنتيک تقريباً راه مطمئن براي پيش بيني شروع سن يائسگي است.نتايج بررسي ها نشان مي دهد که سن يائسگي را مي توان تا حدود زيادي از روي سن يائسگي مادر مشخص کرد. بيشتر زنان در سنين ۳۹ تا ۵۱ سالگي وارد مرحله قبل از يائسگي (پري منو پوز) مي شوند. پس از آن تقريباً ۵سال طول مي کشد تا قاعدگي کاملاً قطع شود. به طور کلي قاعدگي هر زني در سن و سالي که براي مادر وي اتفاق افتاده است، روي مي دهد.

هرچند که برخي عوامل مانند شيوه زندگي، استعمال دخانيات، زندگي در ارتفاعات و ... مي تواند در زمان يائسگي تداخل ايجاد کند.

* موضوعي که از سن يائسگي مادر به آن پي نخواهي برد اين است که آيا علايم يائسگي خفيف يا حاد خواهد بود.عوامل زيادي مانند وزن، برنامه غذايي، ميزان فعاليت جسمي و ميزان استرس در اين امر نقش دارد.از جمله علايم يائسگي مي توان به گرگرفتگي، تغيير خلق و خو و ... اشاره کرد.

آيا در معرض سرطان سينه هستيد:پزشکان از طرح اين سوال که آيا اعضاي فاميل درجه يک شما مبتلا به سرطان سينه شده اند يا نه، دليل دارند. بين ۵ تا ۱۰درصد موارد سرطان سينه ارثي است و ابتلاي مادر به سرطان سينه خطر را دوبرابر مي کند.تاثيرات محيطي و شيوه زندگي از جمله قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي، مصرف دخانيات و مشروبات الکلي در بروز اين سرطان نقش دارد.

* موضوعي که از زمان يائسگي مادر به آن پي نخواهيد برد اين است که آيا دچار سرطان سينه خواهيد شد و در صورت ابتلا تا چه اندازه اين بيماري حاد مي شود.

احتمال پوکي استخوان شما چقدر است: اگر مادر شما دچار پوکي استخوان است شما نيز به پوکي و شکستگي استخوان مستعد هستيد. افرادي که لاغرند و استخوان هاي ريز دارند بايد بيشتر به سلامت خود توجه کنند.

* عوامل مختلفي از جمله شيوه زندگي، مصرف طولاني مدت بعضي داروها و ... باعث تضعيف استخوان ها مي شود. بيماري هايي مانند ديابت، انورکسيا (اختلال تغذيه) و بوليمي (پرخوري رواني) ماده مغذي و کليدي استخوان ها رااز بين مي برد.ورزش هاي مقاومتي و مصرف کافي املاح، کلسيم، منيزيم و ويتامين C باعث تشکيل استخوان هاي قوي مي شود.

آيا دچار درد مفصل خواهيد شد

 آرتريت روماتوئيد که نوعي بيماري خود ايمني است، داراي ترکيب قوي ژنتيکي است. اگر مادر يا فاميل درجه اول شما دچار اين بيماري شوند، خطر بروز آن در شما ۵۰درصد افزايش مي يابد. «استئوآرتريت» (التهاب استخوان و مفصل) که نوعي آرتريت شايع است، مي تواند ارثي باشد.

در «استئوآرتريت» غضروف محافظ در قسمت انتهاي استخوان ها از بين مي رود و در نتيجه آن را هنگام حرکت کردن در معرض سايش قرار مي دهد.اضافه وزن روي مفاصل فشار وارد مي کند بنابراين اگر مادر دچار اضافه وزن است، بهتر است اين نکته را در نظر بگيريد. استرس، آسيب ديدگي و فعاليت هاي ديگر نيز علت شايع آرتريت است.

استعمال دخانيات، مصرف زياد گوشت قرمز و نوشيدني هاي کافئين دار، فرد را به التهاب مفصل و استخوان مستعد مي کند.

آيا به ميگرن مستعديد

 اگر مادر شما به ميگرن مستعد است، به احتمال زياد اين مشکل را به ارث برده ايد بعضي از محققان مي گويند در ۷۰ تا ۸۰درصد موارد ميگرن ژنتيکي است.البته بيماري مادرتان بيانگر تعداد و ميزان وخامت حمله ميگرن در شما نخواهد بود. تکرار اين سردرد، شدت و طول زمان آن به عواملي از جمله نوسان هورموني، استرس، وزن، فعاليت جسمي، برنامه غذايي و تغذيه بستگي دارد. برخي افراد با خوردن شکلات، مغز ميوه و پنير دچار ميگرن مي شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار