رئیس سازمان غذا و دارو گفت: معاون اول رئیس جمهور گروهی را مامور کردند که سریعا مشکل ترخیص دارو از گمرک را حل کنند.

حاجی آخوندی رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه بازدید از داروخانه 29 فروردین درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به 50 میلیون دلار دارو در گمرکات مانده که همین امروز جلسات مختلفی با حضور مسئولین وزارت صنعت و معدن و بیمه ها برگزار شده و در آن جلسه قرار است تصمیمات فوری برای ترخیص دارو گرفته شود.

حاجی آخوندی گفت: معاون اول رئیس جمهور نیز گروهی را مامور کردند که سریعا مشکل ترخیص دارو از گمرک را حل کنند .


رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه افزایش قیمت برخی داروها را قبول دارم، گفت: برخی از داروها به جای اینکه دو برابر گران شود حتی تا ده برابر افزایش قیمت داشته و این مشکل تنها با امضا وزیر رفاه حل شدني است.


تا 10 روز آینده کمبود دارو یک رقمی می شود

 دکتر حاجی آخوندی رئیس  سازمان غذا و دارو در ادامه اظهار داشت: با انعقاد تفاهم نامه ای مابين سازمان غذا و دارو و بیمه ها و همچنین بانک مرکزی شرایط برای تسهیل داروهای مانده در گمرک برطرف خواهد شد.

 وی گفت: در ابتدای سال جاری کمبود دارو بیش از 300 قلم دارو بود که در حال حاضر به 60 قلم دارو رسیده و در صورت امضای این تفاهم نامه و ترخیص داروها از گمرک مشکل  دارویی تا حد زیادی حل می شود به گونه ای که ما تا 10 روز آینده کمبود دارویی را فقط  به 10 قلم دارو می رسانیم.

 وی تصریح کرد: با پوشش بیمه ای داروها توسط سازمان های بیمه گر قیمت ها به یک حد قابل قبول خواهد رسید.

وی در خصوص پرداخت پول داروهای خاص نیز اظهار امیدواری کرد و گفت: به زودی با اجرایی شدن یارانه دارو برای بیماران خاص پول مازادی که از جیب بیماران پرداخته شده به آنها باز گردانده می شود.

مردم هنوز با سامانه 1490 آشنایی ندارند

وی در ادامه اظهار داشت: 2 برابر شدن ارز، موجب شد قیمت دارو ها تا 20 برابر هم پیش برود .

 وی گفت: یارانه دارو هم به عنوان یک فاکتور باز دارنده در جهت واقعی کردن قیمت دارو اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه خط تولید دارو به سرعت فعالیت می کند  خاطر نشان کرد: مشکلات دارویی تنها و در حیطه کار سازمان غذا و دارو نیست چنانچه در  واردات دارو با بانک مرکزي و  وزارت صنعت و معدن نیز باید تعامل صورت گیرد.

 وی در پاسخ به مشکلات دارویی مردم گفت: متاسفانه مردم با سامانه تلفنی 1490 آشنایی کافی ندارند چنانچه در صورت تمام با این سامانه بسیاری از مراجعات به داروخانه ها از بین می رود و بیماراز موجودی دارو خود مطلع می شود.
 

وی در پاسخ به نارضایتی بیماران در خصوص تایید به نسخه هایشان گفت: تایید نسخه ها در شورای عالی  بیمه صورت می گیرد که توسط پزشکان تعیین می کنند  کدام داروها پوشش بیمه ای  داشته باشند لذا ما از بیمه ها خواسته ایم سعی کنند داروهای خاص و پرتجویز را بیشتر تحت پوشش بیمه ای خود بگیرند.
 
 کمبود دارو در بیمارستانها به علت بدهی به بیمه هاست

وی در پاسخ به بیمارانی که از نبود دارو در بیمارستان ها شکایت داشتند گفت: متاسفانه شرکت های پخش دارو به بیمارستان هایی که بدهی دارند و بدهی خود را پس از چند ماه پرداخت نکرده اند دارو نمی دهد.

وی یاد آور شد: البته این مشکل نیز به علت بدهی بیمه ها به بیمارستان هاست که موجب مشکل مالی برای بیمارستانها گشته است.

وی افزود: شرکت های پخش دارو نمی توانند به بیمارستانهایی که بدهی های قبلی خود را پرداخت نکرده اند دارو بدهند.

شورای عالی بیمه تاییدیه نسخه را  الکترونیکی کند

 وی در ادامه گفت: بسیاری از مراجعات به داروخانه ها جهت تایید نسخه صورت می گیرد و موجب  اتلاف وقت بیماران و شلوغی بی جهت داروخانه ها می شود در حالیکه اگر سامانه ای جهت تایید نسخه ها  راه اندازی شود بیماران اینقدر دچار مشکلات اضافه از  بیماری خود نمی شوند و از تاییدیه نسخه خود با خبر می گردند.

 وی تصریح کرد: انتظار می رود بیمه ها و به خصوص شورای عالی بیمه سعی بیشتری در راه اندازی این سامان جهت جلوگیری از  معطلی بیماران داشته باشد.


برچسب ها: ترخیص دارو ، گمرک ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار