يادداشت//

زمين عجم گورگاه كي است/ در او پاي‌ بيگانه خشتي پي است

پاي‌بيگانه بنابر شواهد‌ تاريخي منعكس شده درمتون ثبت شده درعلومي كه به گونه‌اي با هويت‌ايراني و ايران‌ آميخته،هرگزبه سرزمين ما نرسيده و اگرهم كه رسيده توان باز كردن جايي هميشگي رابراي خود نداشته است.

باشگاه خبرنگاران- پاي‌بيگانه بنابر شواهد‌ تاريخي منعكس شده در متون ثبت شده در علومي كه به گونه‌اي با هويت‌ايراني و ايران‌زمين آميخته، هرگز به سرزمين ما نرسيده و اگر هم كه رسيده توان باز كردن جايي هميشگي را براي خود نداشته است. 

در ادامه بهتر است كه با اشاره به بخش‌هايي از منظومه "ليلي و مجنون" سروده "نظامي گنجوي" به تأييد اين امر بپردازيم كه بيگانه هرگز توان ضربه زدن به كشور ما را نداشته و ندارد، در بخشي از اين منظومه آمده كه "زمين عجم گورگاه كي است/ در او پاي‌بيگانه خشتي پي است" 

گفتني است؛ كه در بخش ديگري از سومين كتاب "نظامي گنجوي" آمده كه "همه عالم تن است و ايران دل/ نيست گوينده زين قياسل مخل" و اين خود گواهي بر بزرگي و شكست‌ناپذيري ايران از گذشته دور تا به امروز است. 

در نتيجه بايد گفت كه "چون كه ايران دل‌زمين باشد/ دل ز تن بد بود يقين باشد" 

لازم به ذكر است؛ كه نظامي همواره ايران را جايگاه "كيخسرو يكي از اجداد و تبارايراني "شروان شاه اخستان" دانسته و آن را از بيگانگان تهي مي‌داند./ي2

يادداشت از نسرين خداياري.
برچسب ها: تاریخ ، ایران ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار