مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سطح زیرکشت محصولات هسته‌دار آذربایجان غربی شامل 15 هزار و 194 هکتار باغ‌های بارور است.

عزیز امانی در گفت‌و‌گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: سطح زیرکشت محصولات هسته‌دار آذربایجان غربی شامل 15 هزار و 194 هکتار باغات بارور و 3 هزار و 25 هکتار باغات غیربارور است.

وی ادامه داد: در بین هسته‌داران ارقام هلوی کشت شده مقام اول را با وسعتی در حدود 5 هزار و 318 هکتار و زردآلو مقام دوم را با سطح کشت 4 هزار و 378 هکتار در استان آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است.

امانی خاطرنشان کرد: برداشت اکثر میوه‌های هسته‌دار فصلی و زودرس آغاز شده و برداشت میوه‌هایی از جمله گیلاس، آلبالو و زردآلو همچنان ادامه دارد که تا کنون 85 درصد این محصولات برداشت و روانه بازار مصرف شده است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری بیش از 3 هزار تن محصول سیب گلاب از باغات آذربایجان غربی برداشت شده است، تصریح کرد: میوه‌های هسته‌دار به غیر از شهرستان چالدران در تمامی شهرستان‌های استان آذربایجان غربی کشت و تولید می‌شود، اما بیش از 75 درصد میوه‌های هسته‌دار در شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب، مهاباد، شاهین‌دژ و خوی تولید می‌شود.

امانی افزود: برداشت ارقام زودرس اعم از آلو قطره طلا و سانتاروزه، هلو، شلیل و گوجه از تیر ماه آغاز شده و ادامه دارد.

وی با بیان اینکه همه ساله خسارت عوامل قهری اعم از سرمازدگی و تگرگ به بخش زیادی از باغات هسته‌دار استان آذربایجان غربی آسیب جدی وارد می‌کند، اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی میزان 118 هزار و 28 تن تولید محصول از باغات هسته‌دار در سال زراعی جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که به میزان 144 هزار و 640 تن بود، در حدود 25 درصد کاهش تولید را نشان می‌دهد.

امانی ادامه داد: توسعه باغات هسته‌دار علیرغم وجود خسارت سرمای بهاره و سایر عوامل قهری و همچنین به علت زود بارده بودن ارقام، همه ساله ادامه داشته که بیشتر در بین درختان سیب جدید الاحداث کشت می‌گردد.

وی ابراز داشت: براساس گزارش اعلام شده از وضعیت تولید میوه‌های هسته‌دار از شهرستان‌ها، پیش‌بینی می‌شود در شهرستان مهاباد با توجه به سطح باغات هسته‌دار این شهرستان که در حدود یک هزار و 350 هکتار بوده، میزان 7 هزار و 700 تن انواع میوه‌های هسته‌دار در سال زراعی جاری از باغات این شهرستان برداشت گردد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی عنوان داشت: از باغات شهرستان میاندوآب نیز تاکنون میزان 4 هزار و 897 تن و شهرستان خوی به میزان 6 هزار و 200 تن انواع میوه‌های هسته‌دار تولید و روانه بازار مصرف شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.