داشتن یک شهربازی زیبا و پرهیجان به یک رویای دیرینه برای کودکان بیرجندی تبدیل شده و هر سال مسئولان قول و وعده هایی می دهند که با تغییر شهرداران انگار طرح های آنها هم فراموش می شود.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران شهربازی یا محلی که کودکان در آنها برای لحظاتی چند غرق در شور و شوق خاص کودکانه خود می شوند یکی از ضروریات هر شهری و دیاری است.

ساخت یک شهربازی مدرن در استان خراسان جنوبی یکی از رویاها و دغدغه های خانواده ها برای تفریح  کودکان شده است و چند سالی است که هر شهرداری می آید قول ساخت این شهربازی را به شهروندان می دهد اما انگار خبری از این شهربازی نیست و این تنها در حد یک رویا قرار است برای کودکان و خانواده ها بماند.

یکی از موضوعاتی که با گسترش فضای شهر باید مدنظر قرار گیرد طراحی‌ مناسب و مبلمان شهری و همچنین اماکن تفریحی هر شهری می باشد.

در واقع روحیه نشاط و شادابی شهر باعث می ‌شود تا جامعه به سمت شکوفایی قدم بردارد وگرنه چنانچه توجهی به امکانات ورزشی و تفریحی نشود، معضلاتی همچون بیکاری خیلی سریع سرآغاز معضلات اجتماعی دیگر همچون اعتیاد و مهاجرت می ‌شود.

در استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند، به عنوان مرکز این استان که دیگر نمی توان بعد از 9 سال نام تازه تاسیس بودن را بر آن نهاد نه فضا و مبلمان شهری مناسبی  وجود دارد  و نه امکانات ورزشی و تفریحی شایسته.

شهربازی موجود در شان مردم نیست/ عدم وجود وسایل بازی متنوع برای کودکان

یکی از شهروندان بیرجندی می‌گوید: خاموشی دستگاه‏های مختلف بازی و تفریح سبب عدم استقبال مردم از شهربازی شده به گونه‏ای که فرد دیگر دل و دماغی برای رفتن به شهربازی ندارد.

اکبری افزود: شادی و هیاهوی کودکانه و صدای شادی جوانان در این مکان جای خود را به سکوت و بی ‌تحرکی داده است.

شهروندی دیگر بیرجندی با اشاره به اینکه رفتن به شهربازی برای کودکان این استان رویا شده است، ادامه داد: فضایی که اکنون به نام شهربازی  در بیرجند وجود دارد در شان مردم نیست و کودکان هیچ علاقه ای برای رفتن به این شهربازی ندارند چه برسد به بزرگترها.

شهربازی بیرجند

محمدی عنوان کرد: اکثر اوقات هم وسایل موجود در این پارک تعطیل هستند و عنوان می شود صرفه اقتصادی ندارد.

وی می گوید: هرچند باید نبود صرفه اقتصادی را قبول کرد اما باید بگوییم معلوم است شش وسیله بازی قدیمی هیچ کششی برای کودکان و خانواده ها ندارد که به شهربازی مراجعه کنند.

یک خانم خانه دار هم اضافه کرد: شهربازی در بسیاری از شهرها عامل جذب گردشگر و در آمدزایی برای سرمایه گذاران است اما چرا در مرکز استان این صرفه ندارد؟

وی بیان کرد: اگر یک شهربازی جذاب در شهرمان ایجاد کنیم مطمئنا استقبال مردم هم افزایش می باید و به دنبال آن صرفه اقتصادی هم می آید.

 چه چیزی مردم را به شهربازی بکشاند؟

شهربازی قدیمی شهر بیرجند هم اکنون حتی یک بوفه و دیگر اماکانت خدماتی در یک شهربازی را هم ندارد.

 البته این را هم باید گفت که به گفته بسیاری از کودکان و خانواده های بیرجندی هيچ کدام از وسايل شهربازي بيرجند هيجان ندارد و بيشتر به درد بچه هاي پيش دبستاني مي خورد و سوار شدن بر اين وسايل بچگانه هیچ لذتی برای نوجوانان و جوانان ندارد.

این راهم باید یادآور شد که فضای که شهربازی فعلی شهر بیرجند در آن قرار گرفته علاوه بر اینکه وسایل جذابی ندارد هیچ فضای جذابی هم برای جذب خانواده ها به این محیط ندارد آن وقت مسئولان متولی توقع صف کشیدن مردم برای همین چند وسیله قدیمی شهربازی را دارند.

این درحالی است که بسیاری از پارک های سر سبز و با فضای زیبا همه روز شلوغ و مملو از جمعیت است و حتی در برخی پارکها مانند پارک توحید جایی برای سوزن انداخت و پارک خودرو هم نیست حال باید از همین مسئولین پرسید چرا پارک صیاد شیرازی (جایی که شهربازی بیرجند در آن احداث شده) کششی برای مردم  حتی برای گذراندن اوقات فراغت هم ندارد چه برسد برای استفاده از شهربازی!!!

فضاهاي جنبي شهربازي رنگ آميزي ندارد يا رنگ آميزي ها متناسب با روحيه شاد بچه ها نيست و از چراغ هاي رنگارنگ و نورپردازي هاي زيباي شبانه هم خبري نيست همچنین اطراف  پارک صیاد شیرازی حالت بياباني دارد و از گل و گياه و چمن خبری نیست پس با اين شرايط مسئولان امر نباید توقع داشته که شهربازی زنده و فعال باشد.

نمایی از پارک صیاد شیرازی بیرجند(محیط اطراف شهربازی)

 

شهربازی بیرجند در مرحله واگذاری به بخش خصوصی/ مردم امیدوار باشند

رئيس سازمان رفاهي تفريحي شهرداري بیرجند در خصوص تعطیلی شهربازی بیرجند می گوید: شهربازی برای عملیات استاندارد سازی تعطیل شده بود و هم اکنون چند روزی است که دایر شده است.

همایون شاکری ادامه داد: فان فار نقص دارد و بايد صاعقه گير داشته باشد در مورد ديگر وسايل هم نقايص اعلامي، رفع شده و از دو هفته گذشته شهربازي مجدد فعال است.

 وی با اشاره به عدم استقبال شهروندان از شهربازی موجود ادامه داد: هم اکنون در شهربازي بيرجند هزينه برق را از جيب مي دهيم.

وی در  پاسخ به این سوال که شهربازی بیرجند هیچ جذابیتی برای کودکان و خانواده ها ندارد در زمینه مدرن سازی آن چه اقداماتی انجام خواهد شد، عنوان کرد: شهربازي بيرجند بايد توسعه يابد و توسعه آن هم در همين محدوده باشد.

وی با اشاره به اینکه فراخوان جذب سرمایه گذار خصوصی برای شهربازی بیرجند به زودی داده می شود، گفت: با ورود بخش خصوصی شهربازی بیرجند رونقی دوباره خواهد گرفت.

به گفته وی هم اکنون پنج دستگاه بازی در شهربازی بیرجند  برای گذراندن اوقات فراغت کودکان فعال است.

شاکری همچنین از ایجاد یک سینمای پنج بعدی در پارک آزادگان بیرجند توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در آینده نزدیک خبر داد.

هر چند پیش از این نیز بارها و بار ها  عنوان شده بود که سرمایه گذار برای ورود به این بخش در استان وجود ندارد و هر سال قول ساخت یک شهربازی در یک نقطه شهر داده می شد و باز شهردار که عوض  می شد انگار دیگر کسی پاسخگوی قول وی برای ساخت این شهربازی نبود اما عادت کرده ایم به این وعده ها و این بار نیز کودکان دیار کویر به انتظار نشسته اند تا شاید رویای آنان برای داشتن یک شهربازی زیبا و جذاب محقق شود./ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.