کتاب «نقش خواص در شکل‌گیری واقعه عاشورا» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، کتاب نقش خواص در شکل‌گیری واقعه عاشورا از پنج فصل اصلی شامل کلیات، دوران خلافت امام علی(ع)، دوران امام حسن(ع)، دوران امام حسین(ع) و تحلیل و نتیجه‌گیری تشکیل شده است.

ویژگی‌ها، وظایف و لغزشگاه‌ها، جنگ جمل، صفین، شکل‌گیری خوارج، دوران پس از صلح، دوران امام حسین(ع)، مروری اجمالی بر حادثه عاشورا، معرفی برخی افراد سرشناس، گرایش بزرگان دینی به مال‌اندوزی و اشرافیت، عصبیت‌های قبیله‌ای قریش و قدرت‌طلبی خواص از جمله موضوعاتی است که زیر مجموعه فصل‌های اصلی این کتاب مطرح شده است.

قیام امام حسین(ع) نتیجه ایجاد انحراف‌های شگرف و گسترده در جامعه اسلامی آن روز بوده است؛ چنانکه امام حسین(ع) می‌فرماید «انگیزه نهضت و انقلاب من، هوا و هوس و تمایلات بشری نیست؛ هدف من فساد و ستمگری نیست؛ هدف من اصلاح اوضاع نابسامان امت جدم پیامبر است؛ هدف من امر به معروف و نهی از منکر است».

نویسنده در این پژوهش با در نظر گرفتن خط سیر تاریخی حوادث، موضوعاتی را انتخاب کرده‌ که در ایجاد انحراف جامعه اسلامی اثر بسیاری داشته‌اند و علاوه بر آنکه در لابه‌لای مباحث، به طور تلویحی، عملکرد خواص و نخبگان سیاسی را نشان می‌دهد، به طور خاص، برخی از آنها را معرفی می‌کند. این مجموعه از سه بخش کلیات، متن پژوهشی و نتیجه‌گیری تشکیل شده که در فصل اول (کلیات)، خواص را تعریف و برای شناخت این گروه، ویژگی‌ها، وظایف و عوامل لغزش و انحراف آنها را بررسی کرده است.

متن اصلی پژوهش شامل پنج فصل است که از نظر زمانی، واپسین روزهای حیات پیامبر، از سال 11 هجری تا واقعه عاشورا در سال 61 هجری را در برمی‌گیرد و با گذری اجمالی بر جریان سقیفه بنی‌ساعده و اتفاقات پس از آن، به بررسیِ بعضی از حوادث دوران خلافت امام علی(ع)، امام حسن(ع) خلافت معاویه و دوران امام حسین(ع) می‌پردازد./س

برچسب ها: قم ، انتشار ، نقش ، خواص ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.