در نشست شورای امنیت؛

نماينده فلسطين در سازمان ملل: اسرائيل روند صلح را نقض می کند

"ریاض منصور" ناظر دائم کشور فلسطین در سازمان ملل با اشاره به اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی تاکید کرد سیاست های اسرائیل نشان می دهد این رژیم به روند صلح پایبند نیست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، "ریاض منصور" در نشست شورای امنیت در خصوص بررسی تحولات منطقه خاورمیانه گفت: ما در نقطه عطفی از تلاش ها برای حل و فصل کشمکش اسرائیلی-فلسطینی قرار داریم. با وجود آنکه در ده ها سال گذشته تلاش های گسترده ای صورت گرفت و قطعنامه های مختلفی در شورای امنیت صادر و با اقدامات غیرقانونی برای سیطره بر اراضی فلسطینی مخالفت شد ولی محرومیت ملت فلسطین از حقوق خود ادامه دارد. تلاش های جان کری وزیر خارجه آمریکا با همکاری هیئت وزارتی اتحادیه عرب زمینه را برای فرصتی تاریخی فراهم کرده است. تصمیماتی که امروز اتخاذ می شود مشخص می کند که آیا گزینه دو کشور اسرائیل و فلسطین بر اساس مرزهای سال 1967 می تواند رنگ واقعیت به خود بگیرد یا این که به دلیل سیاست های اسرائیل این راه دیگر عملی نخواهد شد. هدف از این تصمیمات برای مقابله با بی عدالتی، تامین حقوق بشردوستانه و محقق شدن آرمان های قانونی ملت فلسطین است. مسئولان فلسطینی به اهمیت این فرصت تاریخی واقف هستند. مقامات اسرائیلی نیز باید از این فرصت استفاده کنند. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تلاش های جان کری و جامعه بین المللی برای ازسرگیری مذاکرات اسرائیلی-فلسطینی و اجرای قطعنامه های شورای امنیت بر اساس طرح صلح اتحادیه عرب تعامل مثبتی داشته است. همان طور که جامعه بین المللی در موارد متعدد تاکید می کند طرف فلسطینی به مسئولیت های خود پایبند بوده و با وجود چالش های مستمر به دلیل اشغالگری اسرائیل مسئولانه رفتار کرده است. مقامات فلسطینی برای از سرگیری مذاکرات پیش شرط مطرح نکرده اند بلکه خواستار احترام به حقوق بشردوستانه بین المللی شده اند. مقامات فلسطینی به حاکمیت قانون باور دارند و باید اسرائیل نیز به این قانون پایبند باشد.

وی افزود: پایبندی به قوانین بین المللی برای مقابله با موانعی که باعث شکست روند صلح و وخیم شدن اوضاع شد، ضروری است. پابندی به قوانین بین المللی منجر به حل و فصل موضوعات راه حل نهایی شامل قدس، شهرک سازی،مرزها، امنیت و اسرای فلسطینی خواهد شد. تلاش ما در طول دهه های گذشته برای استقرار صلح پایدار بوده است. حمایت جامعه بین المللی از گزینه دو کشور وجود دارد و مبتنی بر مرزهای سال 1967 و قدس به عنوان پایتخت دو کشور است و تلاش می شود مشکل آوارگان فلسطینی حل و فصل شود. مقامات فلسطینی به دنبال پیدا کردن راه حل هایی برای این موضوعات هستند. پانزدهم ماه نوامبر سالجاری مصادف با بیست و پنجمین سالروز موافقت فلسطینیان با گزینه دو کشور و استقلال کشور فلسطین خواهد بود. ما عقب نشینی زیادی برای تشکیل کشور خود داشتیم. این کشور در بیست و دو درصد از اراضی تاریخی فلسطین که در گذشته متعلق به ما بوده است تشکیل می شود. این عقب نشینی و ظلمی که ملت فلسطین با آن روبرو بوده بیانگر تعهد ما به صلح است. متاسفانه اقدامات غیر قانونی اسرائیل در قدس شرقی ادامه دارد و جامعه بین المللی نیز در بازخواست کردن این رژیم شکست خورده و این وضع باعث تضعیف روند صلح و برپایی دو کشور شده است. مقامات فلسطینی صبور هستند و بر تعهد خود به روند صلح و قطعنامه های شورای امنیت تاکید دارند. برای این که روند صلح موفق و پایدار باشد باید به اوضاع فلسطینیان توجه داشته باشیم. باید زمینه ای فراهم شود تا اهداف روند صلح به صورت پایدار محقق شود. اسرائیل به سیاست های غیر قانونی خود در چهل و شش سال گذشته ادامه می دهد و بیانگر آن است که این رژیم به روند صلح بی اعتماد است.

ریاض منصور ادامه داد: افزایش بی اعتمادی باعث می شود که فرصت های رسیدن به صلح از بین برود و گزینه دو کشور عملی نشود. اسرائیل در سه ماه گذشته به شهرک سازی و حملات به فلسطینیان ادامه می دهد که باعث افزایش مشکلات ملت فلسطین شده و نقض آشکار قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل و تضعیف کننده تلاش ها به هدف احیای روند صلح است. اسرائیل شهرک های جدیدی را در قدس شرقی و بیت لحم احداث و اعلام کرد واحدهای مسکونی جدیدی را خواهد ساخت، شمار بیشتری از اراضی فلسطینیان را مصادره و آنان را آواره کرده است. اسرائیل از زور افراطی علیه فلسطینیان و آنان را بازداشت می کند. بازداشت کودکان فلسطینی که با شرایط دشواری روبرو هستند، ادامه دارد. برای هفتمین سال است که نوار غزه توسط اسرائیل در محاصره به سر می برد و این محاصره باعث وخیم شدن اوضاع معیشتی فلسطینیان در این منطقه شده است. شهرک نشینیان اسرائیل به ایجاد ترس و وحشت در میان غیرنظامیان فلسطینی و از بین بردن مزارع فلسطینی و حمله به مساجد آنان ادامه می دهند. این وضع بیانگر تنفر شدید اسرائیلی ها از فلسطینیان است. مقامات اسرائیلی شهرک نشینیان این رژیم را برای ارتکاب این اقدامات غیر قانونی تشویق می کنند. اظهارات اخیر وزیر مسکن اسرائیل بیانگر مخالفت این رژیم با گزینه دو کشور بوده که باعث نگرانی ما شده است.

وی تاکید کرد: مجبوریم که بگوییم که گزینه دو کشور تا زمانی که همه اسرائیلی ها به آن باور نداشته باشند، محقق نخواهد شد. اظهارات مقامات اسرائیلی و اقدامات شهرک نشینیان باعث وخیم شدن اوضاع معیشتی فلسطینیان شده و گزینه دو کشور را در معرض خطر قرار داده است. تلاش های بین الملی به هدف بهبود روابط فلسطینیان و اسرائیلی هاست ولی اسرائیل تعامل مثبتی با این تلاش ها ندارد. اقدام اسرائیل در آواره کردن فسلطینیان و مصادره اراضی آنان بر اساس کنوانسیون چهارم ژنو جنایت جنگی است. ده ها سال است که از زمان صدور اولین قطعنامه شورای امنیت اقدامات غیر قانونی اسرائیل ادامه دارد و باید جامعه بین المللی از این رژیم بخواهد به این اقدامات غیر قانونی خود پایان دهد. نمی توان شهرک سازی مستمر را توجیه کرد. توصیه های اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر غیر قانونی بودن شهرک سازی اسرائیل همسو با قوانین بین الملل است و از این تصمیم این اتحادیه تشکر می کنیم.

ما همچنان امیدوار و آماده ایم در مذاکرات مستقیم با حسن نیت شرکت کنیم. شکست در روند صلح به دلیل ضعف فلسطینیان در تعهدات خود یا ضعف جامعه بین المللی و کشورهای عربی در چارچوب طرح صلح عربی نیست. برای این که به پیشرفت واقعی رسید باید اسرائیل پایبندی خود را به صلح و گزینه دو کشور اعلام کند. باید شهرک سازی متوقف، اسرای فلسطینی آزاد، اقدامات نظامی این رژیم متوقف شود و اسرائیل با حسن نیت در مذاکرات شرکت کند. اسرائیل باید صلح، امنیت و همزیستی را بپذیرد و به نیت سلطه جویانه و اشغالگری خود پایان دهد. در صورتی که اسرائیل به اقدامات غیر قانونی خود ادامه دهد باید جامعه بین المللی این رژیم را بازخواست کند و اجازه ندهد بی ثباتی و تضعیف روند صلح ادامه داشته باشد. ملت فلسطین از جامعه بین المللی می خواهد اقدامات ضروری را در حمایت از روند صلح اتخاذ و عدالت و آزادی را برای فلسطینیان محقق کند و کشور فلسطین بر اساس مرزهای سال 1967 تشکیل شود که این وضع اساس و پایه صلح در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما نگرانی شدید خود را درباره وضع آوارگان فلسطینی در سوریه اعلام می کنیم. ادامه بحران سوریه مشکلات زیادی را برای فلسطینیان آواره در این کشور ایجاد کرده است. این فلسطینیان با آوارگی و ویران شدن منازل خود روبرو هستند و باید تلاش کرد با حل و فصل کشمکش فلسطینی-اسرائیلی، فلسطینیان بتوانند به میهن خود بازگردند. ما از تلاش سازمان های بین المللی و بشردوستانه نظیر آنروا برای کمک به آوارگان فلسطینی و سوری تشکر می کنیم و از این سازمان ها می خواهیم تلاش های خود را برای حفظ جان غیرنظامیان بر اساس قوانین بین المللی تشدید کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار