کارشناسان در تهران می گویند ارسال پیام های متناقض از جانب مقام های واشینگتن در وهله اول نشان دهنده وجود اختلافات شدید پس پرده در محافل دولتی این کشور است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای به رغم اینکه چند روز قبل اعلام شده بود که تعدادی از اعضای کنگره امریکا در نامه ای به اوباما خواستار اجتناب از تحریم ها به منظور تقویت دیپلماسی شده اند و همچنین در حالی که روزنامه واشینگتن پست خبر داده بود که کنگره باهدف ارسال پالس مثبت به ایران ارسال لایحه سالیانه تحریم به کاخ سفید را به تاخیر انداخته است، امروز منابع غربی اعلام کردند کنگره خود را برای اعمال تحریم هایی بسیار سنگین علیه ایران آماده می کند.

برادلی کلپر (BRADLEY KLAPPER)، در گزارشی برای خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن در روز اول مرداد 1392 نوشت: «کنگره آمریکا اعمال تحریم‌های شدید جدید علیه ایران را در بخش‌های مختلف از معدن و ساخت و ساز تا صنعت نفت این کشور که در حال حاضر نیز هدف تحریم‌ها قرار گرفته است، بررسی می‌کند».

این خبرگزاری ادامه داده است: «با این حال مقامات دولت و کنگره در گفتگو با آسوشیتدپرس اعلام کردند دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نگران است که این اقدامات در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران اختلال ایجاد کنند. این مقامات خواستند نامشان فاش نشود چرا که اجازه نداشتند در خصوص مسئله تحریم‌ها به طور علنی صحبت کنند».

این مقامات تصریح کردند حتی با وجود آماده بودن لایحه‌های مربوطه، سنا زمان بیشتری را به دولت داده است تا دولت مسئله جدیت حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران را برای سازش، ارزیابی کند.

آسوشیتدپرس ادعا کرده نگرانی برخی نمایندگان پارلمان آمریکا این است که ایران به اندازه‌ای به دستیابی به قابلیت تولید تسلیحات هسته‌ای نزدیک باشد که جایی برای تاخیر نمانده باشد.

این خبر در حالی امروز منتشر شده است که 131 عضو مجلس نمايندگان آمريكا هفته گذشته در نامه‌اي خطاب به اوباما از ‏وي خواستند با توجه به انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهوري ايران، براي حل اختلافات ‏موجود بين دو كشور با وي وارد مذاكره شود. اين نامه توسط ديويد پرايس، نماينده دموكرات از كاروليناي ‏شمالي و چارلز دنت، نماينده جمهوري‌خواه از پنسيلوانيا تهيه شده است.

 آنها در اين نامه نوشته‌اند: «ما اعتقاد ‏داريم كه خطاست اگر انتخاب روحاني به معناي فرصتي براي رسيدن به يك توافق قابل اجرا و ‏تحقق‌پذير به آزمون گذاشته نشود».

 امضاكنندگان نامه تنها 128 نفر از اكثريت نمايندگان و 17 نفر از ‏جمهوري‌خواهان بوده‌اند.

علاوه بر این مكس فيشر، روز 19 جولاي (28 تير ماه)‏ در واشینگتن پست گزارش داد که کنگره امریکا یک اقدام روتین سالیانه درباره تحریم ایران را تابیتان امسال اجرا نکرده است.

در مقاله واشینگتن پست آمده است: «معمولاً هر تابستان، كنگره لايحه‌اي به كاخ سفيد به منظور سخت‌تر كردن تحريم‌ها ‏مي‌فرستد. صرف‌نظر از اين كه كاخ سفيد آن را بپسندد يا خير. اما امسال اين اعضا سنت شكني كردند. اميلي ‏كادي در فصلنامه كنگره آمريكا نوشت كه قانون تحريم‌هاي سالانه كنگره از قلم افتاده است و تا اوايل اكتبر ‏مطرح نخواهد شد».

کارشناسان در تهران می گویند ارسال پیام های متناقض از جانب مقام های واشینگتن در وهله اول نشان دهنده وجود اختلافات شدید پس پرده در محافل دولتی این کشور است.

مهم تر از این، به نظر می رسد هدف امریکایی از ارسال پیام های رسانه ای مثبت درباره تحریم ها اولا اثرگذاری روی افکار عمومی ایران و ثانیا افزایش قدرت چانه زنی امریکا در مذاکرات آینده با دولت روحانی است.
انتهای پیام/
برچسب ها: امریکا ، گزارش ، لایحه ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار