پايگاه تحليلي "شبکه امنيت ملي" در گزارش پايان هفته خود به اخبار منتشر شده از سوي مقامات و انديشکده هاي آمريکايي و تشويق اوباما به تعامل با آنان از سوي آنان اشاره مي کند و به بررسي روند اين رويداد ها مي پردازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه امنيت ملي ؛ اين پايگاه تحليلي با اشاره به اخبار مثبتي که طي روزهاي اخير در مورد تصميم کشورهاي غربي به تعامل با کشورمان منتشر شده است مي نويسد "ظرف هفته هاي اخير موجي از اخبار مقبت در مورد برنامه هسته اي ايران و تغيير رويکرد کشورهاي غربي در مورد آن منتشر شد. از توصيه مقامات پيشين دولت آمريکا به اوباما گرفته تا عقب نشيني نمايندگان کنگره آمريکا از تصويب لايحه تشديد تحريم هاي وضع شده عليه ايران و همچنين نامه اي که نمايندگان آمريکايي به رييس جمهور آن کشور براي تشويق وي به تعامل با ايران نوشته بودند.

 بسياري از اين افراد به اوباما توصيه کرده بودند که راهکار ديپلماتيک را در مورد برنامه هسته اي آن کشور در پيش گيرد. از جمله اخبار مثبت هفته جاري مي توان به نامه 131 نفر از نمايندگان آمريکايي به اوباما اشاره کرد که در آن به وي توصيه کرده بودند که راهکار ديپلماسي با ايران را در پيش گيرد. "مکس فيشر" تحليلگر روزنامه "واشنگتن پست" در مقاله تحليلي خود اظهار داشت که دولت اوباما باید خود را براي تغيير سياست هاي پيشين در قبال ايران آماده کند." وي در اين باره به دولت اوباما توصيه کرده بود که از فرصت ايجاد شده پس از پيروزي "حسن روحاني" در انتخابات استفاده نمايد و تلاش کند تا ديپلماسي با ايران را تقويت کند. اين تحليلگر آمريکايي در ادامه مقاله خود به امضاي 17 تن از نمايندگان جمهوريخواه آمريکايي در نامه ارسالي براي اوباما نيز اشاره کرده بود و آن را نکته جالب توجه خوانده بود." 

اين پايگاه تحليلي در ادامه به نامه 29 تن از مقامات پيشين آمريکايي و کارشناسان امنيت ملي آن کشور به اوباما و توصيه هاي آنان به وي در مورد تعامل با ايران نيز اشاره مي کند و در اين باره مي افزايد ""توماس پيکرينگ" و جمعي ديگر از کارشناسان پيشين امنيتي و نظامي آمريکايي در دولتهاي پيشين آن کشور با ارسال نامه اي براي اوباما از وي خواسته اند که از فرصت پيش آمده براي تعامل دوجانبه و چندجانبه با ايران استفاده نمايد. آنان در اين نامه از رييس جمهور آمريکا خواسته بودند تا آمادگي خود براي کاهش تحريم هاي ضد ايراني را اعلام کند."

اين پايگاه تحليلي در ادامه به فعاليت هاي جمعي که در گروهي تحت عنوان "پروژه ايران" گرد آمده و خواستار تعامل دولت آمريکا با ايران هستند نيز اشاره مي کند و در اين باره مي افزايد "جمعي از کارشناسان امنيتي دولتهاي پيشين آمريکا از جمله مقامات دولت جورج دبليو بوش همچون "مايک هيدن" رييس پيشين سازمان سيا، "رچيارد لوگار" رييس پيشين کميته روابط خارجي سناي آمريکا و "رايان کراکر" سفير پيشين آمريکا در افغانستان در نامه ای به اوباما اظهار داشته اند که اکنون زمان "تغيير سياست خارجي آمريکا در قبال ايران و افزايش همکاري هاي ديپلماتيک ميان دو کشور فرا رسيده است. دولت آمريکا در اين ميان باید انرژي خود را براي تعامل مستقيم با ايران صرف نمايد." 

اين پايگاه تحليلي در ادامه مي افزايد "انديشکده هاي "شوراي آتلانتيک" و "کارنگي" نيز با ارايه توصيه هايي جداگانه به دولت اوباما از وي خواستار انعطاف بيشتري در مقابل ايران شده بودند. براي مثال "استوارت آيزنشتات" در مقاله که در پايگاه تحليلي انديشکده "شوراي آتلانتيک" منتشر شده است از دولت اوباما خواسته است تا با در پيش گرفتن رويکردي "واقع بينانه" راهکار ديپلماتيک را با جمهوري اسلامي ايران در پيش گيرد." 

اين پايگاه تحليلي در پايان به تحليل ديگري از سوي تحليلگران آمريکايي با هدف تشويق دولت اوباما به در پيش گرفتن ديپلماسي با کشورمان اشاره مي کند و در اين باره مي افزايد "جفري کمپ" در مقاله اي که در نشريه "نشنال اينترست" تحت عنوان "جنگ با ايران: تبعات نظامي، سياسي و اقتصادي آن" به دولت اوباما توصيه مي کند که به جاي وارد جنگ شدن با ايران سعي کند تا با پيگيري استراتژي مذاکره مشکلات خود با آن کشور را حل کند. اين نويسنده در ادامه مقاله خود افزوده است که دولت اوباما مي بايستي تحريم هاي وضع شده عليه ايران را کاهش دهد تا امکان پيشرفت مذاکرات فراهم شوند." 



برچسب ها: ایران ، آمریکا ، اخبار ، مثبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار