یافته های یک نظرسنجی اخیر نشان میدهد کمتر از 16 درصد مردم در کشورهای خاورمیانه بخصوص پاکستان ، مصر ، اردن و فلسطین از اقدامات آمریکا در کشورشان رضایت دارند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری کپتال پابلیک ردیو ؛ موسسه تحقیقاتی "پیو" در بررسی اخیر خود در 39 کشور دنیا از مردم این کشورها خواسته است نظر خود درباره مقبولیت آمریکا و اقدامات دولت آن در کشورشان را بیان کنند .

بر اساس این تحقیق ، بیشترین کشورهایی که از واشنگتن متنفر هستند از کشورهایی محسوب می شوند که دولت آمریکا بیشترین سرمایه گذاری را برای دخالت در امور داخلی آنها چه بطور مستقیم و چه غیرمستقیم انجام داده است . 

بعنوان مثال در مصر که ایالات متحده سالانه بیش از 1/5 میلیارد دلار کمک مالی به دولت و ارتش این کشور ارائه میدهد ، اکثریت مردم این کشور در پاسخ به این نظرسنجی از تنفر و انزجار شدید خود از دولت آمریکا سخن گفته اند. علت این تنفر چیزی نمی تواند باشد جز اینکه این کمک های مالی همراه با دستوراتی به مقامات این کشورها برای اجرای سیاست های غربی و اسرائیلی در داخل و خارج از کشور همراه است . 

مصر ، اکنون شاهد برگزاری تظاهرات های گسترده ضدآمریکایی می باشد . این تظاهرات ها که در ابتدا برای برکناری "محمد مرسی" برگزار میشد دوستی و ارتباطات نزدیک "مرسی" با واشنگتن و تل آویو را عامل خشم مردم اعلام کرده است . 

این تحقیق در میان فلسطینیان ساکن سرزمین های اشغالی نیز انجام گرفت که نتایج آن نشان میدهد تنها 16 درصد فلسطینیان از حضور ، اقدامات و فعالیت های مقامات آمریکایی در کشورشان رضایت دارند . بیش از 83 درصد آنان با ابراز خشم و انزجار از واشنگتن خواستار قطع دست اندازی های اینکشور در امور داخلی و سیاست های بین المللی فلسطین شده اند. برخی از آنان تشدید فشارهای نیروهای نظامی صهیونیست به ساکنان فلسطینی نوار غزه را به دستور و با همکاری کاخ سفید می دانند . 

فلسطینیان همچنین در مورد اعزام فرستاده های کاخ سفید به تل آویو و دیگر مناطق خاورمیانه برای ازسرگیری مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین اعلامکرده اند که این اقدامات بی نتیجه وبیهوده خواهد بود همانطور که طی سالهای گذشته نتیجه ای به همراه نداشته است . "جان کری" نیز از سفرهای مکرر خودبه سرزمین های اشغالی و مذاکره با مقامات صهیونیست و فلسطینی راهی از پیش نخواهد برد . 

در اردن که یکی از کشورهای فقیر در جهان عرب به شمار می آید بیش از 86 درصد مردم از حضور و اقدامات مقامات آمریکایی در قبال کشورشان اعلام انزجار و تنفر کرده اند. یکی از علل خشم اردنی ها از سیاست های آمریکا موج گسترده ای از مهاجران سوری است که در نتیجه دو سال جنگ و درگیری در سوریه به اردن سرازیر شده اند .

 مردم اردن معتقدند چنانچه واشنگتن با اقدامات حمایت گرایانه خوددر قبال شورشیان و تروریستهای حاضر در سوریه ، آتش این جنگ را افروخته تر نمیکرد اکنون صلح در شهرهای سوریه برقرار و شهروندان سوری ناچار نبودند به کشورهای همجوار فرار کنند . 

در پاکستان نیز اوضاع محبوبیت و مقبولیت آمریکا اوضاع بهتری ندارد . حملات روزانه جنگنده های بدون سرنشین آمریکایی به شهروندان بی دفاع پاکستانی مدتهاست یکی از عوامل اصلی نفرت مردماین کشور از آمریکا و سیاستهای جنگ افروزانه اش است . 

در ادامه این گزارش آمده است : بدیهی است کشورها در ارتباطات متقابل با یکدیگر دارای روابط حسنه نیز خواهند بود اما آنچه باعث شده کشورهای عرب و مسلمان خاورمیانه علیرغم کمک های مالی که واشنگتن بطور سالانه برای دولت های آنان واریز می کند ، باز هم واشنگتن را دشمن شماره یک و اصلی خود بدانند این است که تمامی این کمک ها بدون چشم داشت از سوی کاخ سفید اعطا نمی گردد. 

در پس هر دلاری که بعنوان کمک به یکی از حکومت های عربی داده می شود درخواستی برای مسیردهی به سیاست های داخلی و خارجی آن کشور ارائه می گردد . این درخواست ها نه به سود آن حکومت عربی بوده و نه به سود مردم آن کشور بلکه تنها در راستای تامین اهداف و منافع ایالات متحده و هم پیمان صمیمی و دیرینه آن ، رژیم صهیونیستی می باشد  .
برچسب ها: آمریکا ، واشنگتن ، متنفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار