مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: بیش از پنج میلیون واحد دامی در مراتع آذربایجان غربی تعلیف می‌کنند.

علی پیرمرادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: در حال حاضر دام موجود در استان آذربایجان غربی دو برابر ظرفیت مراتع استان است که باید برای این موضوع همه دستگاه‌های مربوطه بسیج شوند تا فشار بر مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی کاسته شود.

وی با بیان این‌که استان آذربایجان غربی دارای دو میلیون و 600 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است، خاطرنشان کرد: با توجه به دام موجود در استان آذربایجان غربی ظرفیت دامی مراتع استان در حدود دو میلیون و 500 هزار واحد دامی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اعلام کرد: بر اساس آمار موجود و استانداردهای تعریف شده ظرفیت مراتع آذربایجان غربی باید برای دو میلیون و 500 هزار واحد دامی جوابگو باشد که هم‌اکنون به این صورت نیست و بیش از پنج میلیون واحد دامی در مراتع آذربایجان غربی تعلیف می‌کنند.

وی ادامه داد: این رقم منهای رقم 9 میلیون واحد دامی موجود در استان آذربایجان غربی بوده یعنی این‌که طبق آمار گرفته شده ارقام موجود بیش از 9 میلیون واحد دامی را در استان آذربایجان غربی نشان می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اظهار داشت: با وضعیت موجود و مساحت مراتع استان باید برای آینده مراتع و تجمیع دام‌های آذربایجان غربی برنامه‌های کاربردی و سریعی را به اجرا برسانیم که این امر نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مربوطه از جمله جهاد کشاورزی، استانداری، امور عشایر، تعاون روستایی و ... را می‌طلبد وگرنه با ادامه روند وضع موجود با گذشت زمان، هر روز فشار بر مراتع بیش‌تر خواهد شد.

وی عنوان کرد: مراتع استان آذربایجان غربی از لحاظ کیفیت به سه دسته اعم از مراتع خوب شامل 21 درصد، مراتع متوسط 41 درصد و مراتع فقیر و کم تراکم 38 درصد تقسیم شده‌اند که مراتع استان آذربایجان غربی را شامل می‌شوند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.