روزنامه‌نگار تركيه‌اي خواستار پاسخ دولت در ارسال سلاح و مهمات براي تروريست‌هاي سوري و عبور جنگجويان مزدور خارجي از طريق خاك "تركيه" به سوريه شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،  "مهوش اوين" روزنامه‌نگار "تركيه " در روزنامه مليت با اشاره به حوادث اخير در شهرهاي مرزي جيلان‌پنار و آكچاقلعه "تركيه" كه شماري از شهروندان تركيه‌اي بر اثر اصابت گلوله‌هايي از آن سوي مرز كشته و يا زخمي شدند، نوشت: آنچه كه در اين روزها در رسانه‌هاي جمعي برجسته شده است ، به دست‌گيري مناطقي از شمال سوريه توسط شاخه نظامي حزب اتحاد دمكراتيك ( PYD ) و تاثير اين تحول در فرايند حل مساله كرد در "تركيه" است.

وي افزود: اما موضوعي كه از نظرها دور مانده است و بحثي جدي در اين‌باره در جامعه مطرح نمي‌شود، ارسال سلاح و مهمات و اعزام مزدوران خارجي به سوريه از طريق خاك "تركيه" است كه دولت آنكارا بايد پاسخگو باشد.

اين روزنامه‌نگار با اشاره به منابع خارجي نوشت : شورشيان ليبيايي از طريق بندر بنغازي تسليحات نظامي را به بندر اسكندرون "تركيه" در شرق درياي مديترانه و نزديكي مرز سوريه ارسال مي‌كنند، سپس اين سلاح‌ها از طريق خاك "تركيه" به سوريه منتقل مي‌شود.

در بين محموله‌هاي ارسالي به سوريه، سلاح‌هاي سنگين، آر.پي.جي. هفت، انواع مهمات و ۱۲۰ فروند موشك سام هفت به چشم مي‌خورد كه حجم دو محموله‌اي كه به سوريه از اين طريق ارسال شده بيش از ۴۰۰ تن است و اين سلاح‌ها با تامين مالي قطر به سوريه منتقل مي‌شود.

اين نويسنده با اشاره به اينكه روسيه خواستار تحقيقات سازمان ملل متحد در خصوص ارسال سلاح از ليبي به سوريه شده است، افزود:  "هيثم مناع" از رهبران معارضان سوري نيز عنوان كرده است كه ۱۵۰۰ نفر از مزدوران خارجي نيز با اطلاع مقامات "تركيه" از طريق مرز اين كشور وارد سوريه شده‌اند.

اوين با تاكيد بر اينكه موضوع ارسال سلاح و مزدور به سوريه بسيار جدي است و وضعيت مرزهاي "تركيه"  با سوريه بيش از هر زمان ديگري ناامن و حساس شده است، نوشت ، گرچه ارسال سلاح از طريق "تركيه" به معارضان سوري تازگي ندارد و منابع خارجي نيز آن را تاييد و اعلام كرده‌اند كه از طريق فرودگاه‌هاي "تركيه" به سوريه سلاح و مهمات منتقل مي‌شود، ولي تاكنون مقامات "تركيه" از پاسخ صريح و جدي به اين مطالب خودداري كرده‌اند.

اين روزنامه‌نگار تركيه‌اي با اشاره به اقدام يك نماينده مجلس از حزب مخالف جمهوريخواه براي تحقيق در خصوص ارسال سلاح و مهمات از طريق "تركيه"  به عناصر مسلح سوري ابراز اميدواري كرد كه نمايندگان مجلس اين كشور  مفهوم و وخامت چنين اقدامي عليه يك كشور همسايه را درك كرده و به طور جدي و به دور از جروبحث و مناقشه‌هاي سياسي، تحقيقات جدي در اين زمينه را شروع كرده و افكار عمومي را آگاه كنند.
اين نويسنده تركيه‌اي نوشت ، تنها در چنين صورتي است كه مي‌توان عاملان واقعي انفجارهاي شهر ريحانلي را كه موجب كشته و زخمي شدن صدها تن از شهروندان تركيه‌اي شد و عاملان تيراندازي به سمت "تركيه"  را شناخت.

انتهاي پيام/

منبع:ايرنا


برچسب ها: ترکیه ، سوریه ، سلاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار