از ما انتظار نمي رود که مثل اهل بيت (سلام الله عليهم) از افطار خود بگذريم و به ديگران ببخشيم، ولي وظيفه داريم که تشريفات و تجملات را حذف کنيم و به جاي آن از نيازمندان دستگيري نماييم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،ماه مبارک رمضان يکي از فرصت هاي معنوي است که از ارزش فوق العاده اي برخوردار است و لازم است از آن بهره برداري کامل بشود. درهاي رحمت پروردگار در اين ماه باز است و فوج فوج از بندگان آمرزيده مي شوند.

ماهي که نفس کشيدن در آن عبادت است و ثواب عبادات و اعمال خير در آن، چندين برابر مي شود. شب قدر که در ماه مبارک رمضان است، يک فرصت روي فرصت است و عبادت در آن شب، برتر از هزار ماه عبادت است.

بنابر اين فرصت هاي کم نظيري در پيش روست و نسيم هاي رحمتي در حال وزيدن مي باشد. پيامبر اکرم (صلي الله عليه وآله و سلم) فرمودند: «إِنَّ لِرَبِّکُمْ فِي أَيَّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا» (1) بنابر فرمايش پيامبر گرامي (ص) نسيم هايي در زندگي انسان مي وزد و همه بايد خود را در معرض اين نسيم ها قرار دهند تا از برکات آن بهره مند گردند.

براي استفاده بهتر از فرصت معنوي ماه مبارک رمضان، براي اينکه مشمول لطف خدا شويم، توفيق عبادت و بندگي و ترک معصيت پيدا کنيم، در اين ماه مبارک قدمي در معنويت برداريم، خودسازي و تهذيب نفس کنيم، براي اينکه بتوانيم به حسن عاقبت دست يابيم و حوائج ما مستجاب و گرفتاري ها رفع گردد، چهار راهکار وجود دارد که ذيلاً به آن اشاره مي شود:

1- پرهيز از غذاي حرام و شبهه ناک:

مراقب باشيد لااقل در ماه مبارک رمضان غذاي حرام و شبهه ناک نخوريد. خداوند به کسي که در شکم او غذاي حرام وجود دارد، نظر لطف نمي کند. عبادات چنين کسي ممکن است از نظر ظاهري صحيح باشد ولي مورد قبول و پذيرش خداوند سبحان واقع نمي شود.

حتي اگر نمي توانيد درآمد خود را براي هميشه حلال و پاک کنيد، اگر توفيق پرداخت خمس و زکات نداريد، لااقل براي اين يک ماه، مبلغي جدا کنيد و خمس و زکات آن را پرداخت کنيد و با اجازه يک مجتهد جامع الشرايط، مبلغ مصرفي خوراک خود و خانواده را از آن مبلغ بپردازيد.

قبل از ماه مبارک رمضان، دارايي خود را حلال کنيد تا بتوانيد توبه کنيد و پاک و پاکيزه و با آمادگي به استقبال اين ماه شريف برويد و بتوانيد از برکات آن استفاده لازم را ببريد. کسب حلال بخصوص در زمان حاضر، بسيار مشکل است، اما امر لازمي است و نمي شود مال حرام در زندگي کسي باشد و رستگار شود و عاقبت به خير گردد.

لذا تقاضا دارم لااقل در ماه مبارک رمضان از غذاي حرام و شبهه ناک پرهيز کنيد تا بتوانيد اين ماه را با دعاي مستجاب سپري کنيد و به ملکه تقوا دست يابيد.

2- ارتباط با خداوند از طريق انس با نماز جماعت و قرآن و دعا:

بنابر تأکيد اسلام، مساجد هميشه بايد در وقت نماز پر از جمعيت باشد. قرآن کريم همواره تأکيد مي فرمايد که: «وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاة» (2) يعني نماز را زنده بداريد. نمي گويد نماز بخوانيد، بلکه بر زنده نگاه داشتن نماز تأکيد دارد و مقصود قرآن کريم، اقامه نماز جماعت است.

در وقت نماز، همه جا بايد تعطيل باشد و مساجد مملو از جمعيت مسلمانان باشد. اهميت ندادن به نماز، يعني شلوغ بودن خيابان و مراکز تفريحي و ساير مکان ها در وقت نماز و خلوت بودن مساجد، ننگ بزرگي براي مسلمين محسوب مي شود و مورد مذمت و نکوهش قرآن کريم است.

چنانکه مي فرمايد: «فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ، الَّذينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ» (3) حال اگر اين ننگ بزرگ را در طول سال داريم، تقاضا دارم لااقل در ماه مبارک رمضان، حضور جدي در مساجد داشته باشيد و با نماز جماعت و قرآن کريم انس بگيريد.

اگر مي خواهيد خداوند متعال نظر لطفي به شما بکند، مساجد را پر کنيد و از طريق نماز جماعت و قرآن کريم و دعا، رابطه خود را با خداوند محکم کنيد تا مشمول عنايات ويژه حق تعالي شويد. همچنين لازم است ائمه جماعت و روحانيون مساجد، پس از نماز براي مردم سخنراني کنند و «اعتقادات»، «اخلاق» و «احکام» اسلام را براي مردم تبيين نمايند.

3- رسيدگي به ديگران:

رابطه با خداوند متعال، يک بال براي پرواز است و بال ديگري که براي حرکت صعودي انسان به سوي معنويات لازم است، رابطه با مردم است. قرآن کريم مکرراً مي فرمايد که: «أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاة» يعني هم با خداوند و هم با مردم رابطه داشته باشيد. همه بايد به هر اندازه که مي توانند، به مستمندان رسيدگي کنند.

 از ما انتظار نمي رود که مثل اهل بيت (سلام الله عليهم) از افطار خود بگذريم و به ديگران ببخشيم، ولي وظيفه داريم که تشريفات و تجملات را حذف کنيم و به جاي آن از نيازمندان دستگيري نماييم.

همه بايد ساده زيست باشند و هرچه از ساده زيستي اضافه مي آورند با احترام کامل و مخفيانه به فقرا ببخشند. اختلاف طبقاتي در جامعه امروزي کولاک مي کند. عده اي از مردم بسيار ثروتمند و عده زيادي فقير هستند.

گروهي تجملگرا شده اند و تشريفات زيادي در زندگي دارند و گروهي ديگر حتي در تهيه افطار خود مشکل دارند. چنين افرادي که زياد هم هستند، آبرومندند و نمي توانند به کسي رو بيندازند. اگر به دستور قرآن کريم عمل شود و رسيدگي به نيازمندان جايگزين تجملگرايي شود، فقر از جامعه رخت برمي بندد.

لذا تقاضا دارم لااقل در اين يک ماه به فکر ديگران باشيد و از مستمندان دستگيري کنيد. در اين يک ماه، مبلغي که هميشه صرف تشريفات مي کنيد، به فقرا ببخشيد. اگر کسي بتواند شکم يک نفر گرسنه را سير کند، خداوند وعده داده است او را عاقبت به خير مي کند.

چنين کسي ذلت بعد از عزت پيدا نمي کند و خود او و فرزندانش از انحراف فکري که امروزه بسياري از جوانان را مبتلا کرده و نزديک است دين و مذهب آنان را بگيرد، مصون مي مانند. نهايتاً با دين از دنيا مي رود و هنگام مرگ، اميرالمؤمنين (عليه السلام) به فرياد او خواهد رسيد.

4- اجتناب از گناه:

در ماه مبارک رمضان، چشم و گوش و زبان خود را کنترل کنيد. از نگاه هاي آلوده بپرهيزيد. از ديدن فيلم ها و برنامه هاي حرام و بيهوده در ماهواره و اينترنت و تلويزيون دوري گزينيد. غنا و موسيقي و حرف هاي حرام و بيهوده نشنويد. غيبت نکنيد، تهمت نزنيد، شايعه پراکني نکنيد، دروغ نگوييد و به کسي توهين نکنيد. گاهي مشاهده مي شود هنگام افطار، برخي غيبت مي کنند و تهمت مي زنند. معلوم است چنين افرادي روزه نبوده اند، فقط گرسنگي و تشنگي را تحمل کرده اند. روزه اي که همراه با گناه باشد، روزه واقعي نيست و مقبول درگاه الهي واقع نمي شود.

علاوه بر گناه، از گفتار و کردار بيهوده و بي نتيجه هم بايد اجتناب شود. بعضي صحبت ها غيبت و تهمت و دروغ نيست ولي بيهوده است و نه نتيجه دنيا دارد، نه نتيجه آخرت. اين گونه حرف ها فشار قبر دارد و بايد از آن پرهيز شود. بياييد لااقل در اين ماه، زبان خود را از گناه و بيهوده گويي حفظ کنيد.

کسي که گناه و کردار بيهوده و بي نتيجه داشته باشد، نمي تواند از ماه مبارک رمضان استفاده مطلوب نمايد. ماه مبارک رمضان بايد مقدمه اي باشد براي رفع فساد اخلاقي. فساد اخلاقي اکنون يک زنگ خطر براي اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي تلقي مي شود.

بي بند و باري در خيابان ها، بي حجابي و بدحجابي و ساير مصاديق فساد اخلاقي، بحران بزرگي است که بايد براي آن فکري بشود. در ماه مبارک رمضان دعا کنيد اين آتش فساد اخلاقي خاموش شود و غيرت و عفت به جامعه برگردد که اگر همين طور ادامه پيدا کند و چاره اي براي آن انديشيده نشود، جامعه را نابود خواهد کرد.

فساد اخلاقي در جامعه فعلي کولاک مي کند و برخي هم متأسفانه به اين آتش دامن مي زنند. اين آتش براي خانواده ها و براي جوانان و آينده آنان تهديد بزرگي است. نسل آينده در معرض نابودي فرهنگي است و اين بحران مي تواند قضيه «آندلس» يا «اسپانيا» را تکرار کند که يک کشور اسلامي را به يک کشور بي بند و بار و غير اسلامي تبديل کردند. لذا تقاضا دارم در ماه مبارک رمضان علاوه بر دعاهاي شخصي، براي رفع و ريشه کن شدن فساد اخلاقي که جامعه را فرا گرفته است دعا کنيد.

پي نوشت ها:

1- بحارالانوار، ج 68، ص221

2- سوره بقره / 43

3- سوره ماعون / 5-4


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار