خبرگزاري "شينهوا" در مقاله تحليلي جديد خود به ناكامي احتمالي "جان كري" وزير امور خارجه آمريكا در پيشبرد طرح سازش مورد نظر خود در قبال فلسطينيان اشاره مي كند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شينهوا ؛ اين خبرگزاري معتقد است كه طرح سازش مدنظر آمريكايي ها با موفقيت همراه نخواهد بود و در اين باره مي افزايد "براي رسيدن به توافق نهايي در مسير مذاكرات صلح فلسطينيان و رژيم صهيوينستي راهي طولاني وجود دارد. هنوز مشخص نيست كه "جان كري" وزير امور خارجه آمريكا چگونه مي خواهد مذاكرات صلح را هدايت نمايد. 

اين خبرگزاري در ادامه با اشاره به ناكامي دولت آمريكا از تلاش هاي خود براي پيگيري طرح سازش فلسطينيان با رژيم صهيونيستي مي افزايد "جان كري" وزير امور خارجه آمريكا روز جمعه از سرگيري مذاكرات صلح را اعلام كرد. دو طرف تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي موافقت خود را با اين موضوع اعلام كرده اند با اين حال راه طولاني اي براي رسيدن به توافق نهايي در اين مسير وجود دارد." 

خبرگزاري "شينهوا" در ادامه مي افزايد "جان كري از زمان تصدي مقام وزارت امور خارجه تاكنون شش بار به خاورميانه سفر كرده و با مقامات فلسطيني و صهيونيستي مذاكراتي را به منظور از سرگيري مذاكرات صلح انجام داده است. با اين حال از آن زمان تاكنون جزئياتي از اين طرح منتشر نشده است. كري در پي آن است تا راه حلي براي از سرگيري مذاكراتي بيابد كه از سال 2010 ميلادي به دليل شهرك سازي رژيم صهيونيستي متوقف شد. در اين زمينه "جاناتان اسپاير" استاد مركز مطالعات ميان رشيته اي هرتزليا در سرزمين هاي اشغالي معتقد است كه كري به جاي ارايه راه حل در تلاش است تا صرفا طرفين را به سوي يكديگر نزديك تر سازد.

از سوي ديگر "گاليا گولان" استاد ديگر آن مركز در اين باره معتقد است كه كري كاري از پيش نخواهد برد و در اين باره مي افزايد "هنوز مشخص نيست كه صهيونيست ها در روند مذاكرات چه برنامه اي را از پيش خواهند برد. بعبارت ديگر، رژيم صهيونيستي هنوز بازگشت نيروهاي نظامي آن كشور به مرزهاي تعيين شده در سال 1967 و همچنين آزادي زندانيان فلسطيني و توقف شهرك سازي هاي صهيونيستي را نپذيرفته است.

" تنها جزئيات كه در اين باره منتشر شده از سوي "يوال اشتاينيتز" وزير امور استراتژيك رژيم صهيونیستي بوده است كه مدعي شده آن رژيم در روند مذاكرات صلح تعدادي از زندانيان فلسطيني كه پيش از امضاي توافق نامه اسلو در سال 1993 بازداشت شده اند را آزاد خواهد نمود. تعداد اين زندانيان مشخص نشده است. همچنين وي زمان آزادي انان را نيز معلوم نساخته است.اشتاينيتز در اين باره افزوده است كه رژيم صهيونيستي با خواسته هاي "محمود عباس" رييس تشكيلات خودگردان فلسطين مبني بر بازگشت صهيوينست ها به مرزهاي سال 1967 ميلادي و توقف شهرك سازي هاي صهيوينست نشين در كرانه باختري و شرق بيت المقدس موافقت نخواهد كرد." 

اين خبرگزاري در ادامه با اشاره به صهيونيست هاي افراطي اي كه مخالف مذاكره با فلسطينيان هستند بعنوان يك مانع عمده اشاره مي كند و در اين باره مي افزايد "نفتالي بنت" رهبر حزب ملي گراي افراطي "خانه يهودي" نتانياهو را تهديد كرده كه در صورت توقف شهرك سازي هاي صهيونيستي و بازگشت نيروهاي نظامي صهيونيست به مرزهاي سال 1967 كابينه وي را ترك خواهد كرد.  با اين حال بايد گفت كه نتانياهو علاوه بر نگراني از سقوط دولتش بايد نگران خروج بسياري از اعضاي حزبش از حزب ليكود نيز باشد. در اين ميان افرادي چون "دني دانون" معاون وزير جنگ رژيم صهيونيستي با هرگونه مذاكره اي ميان دولت نتانياهو با فلسطينيان كه به تشكيل دولت فلسطين بيانجامد مخالف خواهد بود.


برچسب ها: اسرائیل ، فلسطین ، سازش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار