منطقه حفاظت شده بهرام گور با دارا بودن گونه های باارزش گیاهی وحیوانی، در فارس قرار دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، این منطقه در شرق شهرستان نی ریز و در مرز استان فارس و کرمان واقع شده است.. مساحت آن در حدود ۴۰۸۰۰۰ هکتار است .ارتفاع بلندترین نقطه آن ۲۷۸۷ متر , پست ترین نقطه آن در حدود ۱۶۰۰ متر است .آب و هوای منطقه گرم و خشک با بارندگی حدود ۲۰۰ میلیمتر است .

تاریخچه منطقه

این محدوده که قبلا” بصورت منطقه آزاد کنترل می شد،در سال ۱۳۵۱ با عنوان منطقه حفاظت شده بهرام گور تحت کنترل اداره کل حفاظت محیط زیست فارس قرار گرفت . این منطقه برای دانش پژوهان و محققان و اکولوژیست ها مکان بسیار مناسبی جهت تحقیق و پژوهش است.

پوشش گیاهی: قیچ , درمنه , کلاه میرحسن ,‌کاروان کش , اسپند , بادام وحشی ،بنه،کلخنگ وگز

جانوران : قوچ و میش,کل و بز, گورخر, پلنگ ,‌جبیر,،هوبره، ‌بزمجه ،گرگ ،روباه، خرگوش،گراز

مکان برجهای دیده بانی منطقه حفاظت شده یهرام گور که بتوان به آسانی حیات وحش را مشاهده نمود:

الف : پاسگاه متروکه ژاندارمری واقع در تل کمر

ب : جام جهان نما واقع در منطقه امن شماره ۱

ج : پاسگاه محیط بانی شهید شکاری ( ده وزیر )

مسیر مهاجرت حیات وحش

در خصوص مسیر مهاجرت حیات وحش میتوان به مهاجرت گورخرها در هنگام فصل زایمان از نیمه فروردین تا آخر خرداد ماه به طرف شرق منطقه واقع در کفه گزهای گزینو تقریبا به فاصله حدود ۱۰ کیلومتر، همچنین مهاجرت هوبره ها در نیمه دوم ابان ماه به منطقه بهرام گور خصوصا گود طول و تلمبه طیاب و مهاجرت زاغ بور – بحری و عقاب طلائی اشاره کرد.

از درختان شاخص در منطقه حفاظت شده بهرام گور می توان درخت بنه واقع در چهگونی (امن شماره ۱) ودو اصله درخت بنه واقع در مجاورت باغ ماهور بشنه را نام برد که دارای قدمت بسیار زیاد بوده و موقعیت ویژه و منظره خاصی را در طبیعت دارند . در خصوص المان های طبیعی موجود در منطقه بویژه درختان می توان به درخت پیربنه واقع در حسن آباداشاره کرد که تعداد زیادی از افراد به این مکان آمده و با بستن پارچه به شاخه های درخت آرزوهای خود را دنبال می کنند و معتقدند که باز شدن پارچه های گره زده آرزوهابرآورده می گردد.

از درختان دیگر منطقه پیرانار است که در حاشیه شرقی منطقه حفاظت شده واقع گردیده و عده زیادی از بومیان خصوصا از شهرستان سیرجان جهت بازدید به این مکان می آیند.

چشم اندازهای بدیع و دیدنی

از صخره ها و پرتگاهها می توان کوههای کمربست و کوههای زیارت در شرق منطقه بهرام گور نام برد.

منطقه حفاظت شده بهرام گور دارای قلعه های زیادی بوده که قدمت آنها بالاست ولی متاسفانه به مرور زمان در اثر تغییرات فیزیکی و اقلیمی قسمت اعظم انها از بین رفته و مخروبه گردیده است. از قلعه های مهم منطقه می توان به قلعه کرسفید –
قلعه شورو – قلعه دو برین اشاره کرد که در عمق منطقه بیابانی هنوز پا برجا هستند. قدمت دقیق این قلعه ها دقیقا مشخص نیست ولی وجود رشته قناتهای بسیار قدیمی در حاشیه این قلعه ها هنوز پا برجاست که بسیار زیبا می باشند قلعه ها ی شورو و کرسفید فاقد سکنه هستند ولی در اطراف قلعه ده برین تعدادی خانوار بصورت دامداری زندگی می کنند ضمنا قلعه بهرام گور در منطقه قطروئیه در حاشیه منطقه حفاظت شده بهرام گور نیز وجود دارد.

از امامزاده و عتباء متبرکه منطقه حفاظت شده بهرام گور می توان امامزاده شاهرضا واقع در دهچاه و امامزاده سید حسن فرزند بلافصل امام جعفر صادق و امامزاده سید علی واقع درروستای غوری و همچنین امامزاده محمد واقع در ده برین را نام برد.

ازگیاهان داروئی مهم منطقه آریشن – کاکوتی – شیرین بیان – گل گاوزبان – خاکشیر – زیره – جاشیر را نام برد که خصوصا در منطقه کوههای زیارت و باغچوبی تعداد زیادی از مردم جهت چیدن زیره به این منطقه می آیند ضمنا یک نوع قارچ به نام دمبل نیز در سالهای پر باران بمیزان زیاد در منطقه تولید که عده زیادی با خانواده جهت برداشت به منطقه می آیند

از غارهای معروف منطقه غار علی ولی الله می باشد که به قدمگاه حضرت علی (ع) نیز معروف است در اوقات مختلف سال خصوصا در مراسمهای مذهبی و دینی تعاد زیادی به این غار عزیمت و نذر می کنند طول این غار ۱۲۲ متر بوده اعتقادات و باورهای زیادی در خصوص این غار اهالی وجود دارد.

مهمترین راههای قدیمی منطقه راه فارس به کرمان و سیرجان است که از عمق منطقه حفاظت شده بهرام گور عبور می کند و فعلا بصورت جاده خاکی بوده و مورد استفاده اهالی قرارمی گردد و با توجه به اینکه از داخل بوته زارها و حاشیه قناتها می گذرد بسیار زیبا است ضمنا در حاشیه همین مسیر ۳ پاسگاه ژاندارمری قدیمی جهت امنیت مسیر و کاروانهای روی تپه های وجود داشته که آثارشان هنوز پا برجاست.

در منطقه حفاظت شده بهرام گور تعداد زیادی قنات و چاه وجود دارد و مهمترین انها که مورد استفاده شرب قرار می گیرد آب قنات ده بریناست ولی بقیه قناتها حالت لب شور دارند ضمنا آب چشمه عین الجلال نیز قابلیت شرب را دارد.

چشمه سارها و منابع آبی مهم منطقه که حائز اهمیت و برجسته هستند میتوان قنات شورو- قنات ده برین – قنانت بشنه – قنات چشمه شیرین را نام برد که همگی دارای آب و دائر هستندو در عمق منطقه بیابانی منظره خاصی را بوجود آورده و هر بیننده ای را به فکر فرو می برد.

از ردپای بزرگان تاریخی منطقه می توان بهرام گور را نام برد.

از قبرستانهای قدیمی و مهم منطقه، قبرستان بشنه با قدمت زیاداست./س

برچسب ها: حفاظت ، شده ، ایران ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.