سفره‌های افطاری مردم قم از تنوع غذایی زیادی برخوردار است.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، استان قم نیز مانند سایر استان‌های کشور آئین و رسوم خاصی در ماه مبارک رمضان دشته و در مقایسه با دیگر شهرهای کشور، آنچه جلوه ای خاص به آداب و نیایش‌های مردم قم در این ماه می دهد، حضور در بارگاه کریمه اهل بیت (ع) است.


اطعام نیازمندان و افطاری دادن توسط افراد خیر و نیکوکار:

اطعام نیازمندان و افطاری دادن توسط افراد خیر و نیکوکار نیز از جمله کارهایی است که به صورت وسیع وگسترده در قم صورت می گیرد و رسم نیک افطاری و اطعام روزه داران  برای اقوام، دوستان، همسایگان و نیازمندان با گستردن سفره پر برکت انجام می شود.

پخش آش و شله زرد نذری:
 


پخش آش و شله زرد نذری، برپایی مجلس انس و ترتیل خوانی قرآن، بازدید از اقوام و بزرگان، عیادت از بیماران و ... نیز از جمله دیگر کارهایی است که اهل قم در ماه مبارک رمضان با شوق و از روی خلوص به آن می‌ که البته امروز هم بسیاری از این رسوم همانند گذشته انجام می شود.
 
هدیه به روزه داران کوچک:


دربین بیشتر مردم قم رسم است که در آخر ماه رمضان و روز عید فطر به کودکان و نوجوانانی که در طول ماه مبارک روزه کله گنجشکی گرفته‌اند از طرف بزرگترها هدیه‌ای داده می‌شود.

تهیه شیرینی سنتی کسمه:

تهیه شیرینی سنتی با نام کسمه که در آن از خرما، کشمش و انگور استفاده می‌شود و به جای شیرینی مصنوعی برای شیرین کردن آن از عسل، شیره و ... استفاده می‌کنند، از جمله خوراکی‌های سنتی مخصوص این ماه در قم بوده وهمچنان دربین بسیاری از خانواده‌های قمی مرسوم است./ز
برچسب ها: قم ، افطاری ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.