آموزش هاي باليني در دانشكده و بيمارستان 2 مقوله جدا هستند كه بايد براي آموزش مهارت هاي باليني از تلفيق تئوري و بالين استفاده كرد.

مسعود رياني معاون آموزش دانشكده پرستاري مامايي كرمان در گفتگو با خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران، افزود: آموزش باليني متأثر از عوامل متعددي چون پيش دانسته هاي دانشجو محيط بالين  است، دانشجو دانشكده ذهن خود را با انبوهي از مباحث تئوري پر مي كند و مهارت هاي باليني در اسكيل لب يا اتاق هاي پراتيك آموزش داده مي شود كه بعضا تطابقي با محيط بالين واقعي ندارد يا روش هاي قديمي آموزش داده مي شود.

وي با بيان اينكه در اتاق مهارت هاي باليني اصولي به دانشجو آموزش داده مي شود كه با آنچه در عرصه متفاوت است، گفت: عملا مربي در دانشگاه و بالين در بيمارستان هر يك كار خود را مي كنند البته براي برطرف كردن اين مشكل اقداماتي چون استفاده از مربي آشنا به محيط كار و بالين انجام شده است.

رياني با بيان اينكه حس غربت در محيط هاي بيمارستاني و جدا بودن دانشجويان از پرسنل بخش علت ديگري براي ضعف در آموزش مهارتهاي باليني است، ادامه داد: پرسنل بخش، دانشجو را از خود نمي دانند و دانشجو محيط بيمارستاني را متعلق به خود نمي داند.

وي تصريح كرد: حال اگر مربي سر پرستار بخش باشد همه انرژي و همت خود را صرف آموزش به دانشجو مي كند و به دانشجو به ديده عضو اضافه نگاه نمي كند كه البته اين موضوع به همراه در اختيار قرار دادن منابع و امكانات بخش است.

وي يادآور شد: البته نگاه بقيه اعضاي تيم درمان اعم از پزشك، سرپرستار به آموزش پرستار و اينكه ديگران چه نظري نسبت به آموزش مهارت هاي باليني دانشجويان پرستاري دارند و چگونه مي توانند آموزش را اثرگذار كنند، مهم است./ع2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.