یکی از عوارض خطر آفرین هنگام روزه داری در بیماران دیابتی، کاهش بیش از حد قندخون است که خود را با علائمی همچون ضعف، بی حالی، عرق سرد، تپش قلب، سرگیجه، تاری دید، گرسنگی شدید و لرزش بدن و نهایتاً بیهوشی نشان می دهد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: در صورتی که بیمار دیابتی روزه دار، وسط روز دچار علائم افت قندخون شد باید فوراً با دستگاه سنجش قند، قند خون را اندازه گیری کند.

دکتر محمد آذینی افزود: در صورتی که مقدار قندخون کمتر از 50 میلی گرم در دسی لیتر باشد حتماً روزه خود را می باید افطار کند.

وی در ادامه گفت: بیماران دیابتی اگر دستگاه سنجش قند ندارد، در صورت پیدایش علائم افت قند خون سریعاً روزه خود را افطار کرده و با مصرف شربت و شیرینی به اندازه لازم مانع از بروز عوارض بعدی شود.

وی در رابطه با آمادگی قبل از روزه داری افراد مبتلا به دیابت گفت: افراد مبتلا به دیابت قبل از روزه داری نیاز به معاینات پزشکی و بررسی مجدد شرایط بهداشتی دارند و رعایت این موارد ضروری است.

دکتر آذینی خاطرنشان کرد: تنظیم برنامه غذایی برای روزه داری ،تنظیم برنامه دارویی برای روزه داری، تشویق به ادامه فعالیت فیزیکی مناسب و شناسایی و آموزش علائم خطر در موارد افت قندخون « هیپوگلیسمی » و کمبود آب بدن و سایر عوارض احتمالی ضروری است./ح
برچسب ها: روزه ، دیابت ، قندخون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار