اصل برگزاری همایش‌های منطقه‌ای جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره ماه سودمند است اما انتظار می‌رود روند برگزاری همایش‌ها آسیب‌شناسی شده و مشكلات آن برطرف شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، رضا آزاد؛ كارگردان تئاتر و مدیر پیشین دفتر تئاتر حوزه هنری استان قم؛ گفت: اصل برگزاری همایش‌های منطقه‌ای جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره ماه سودمند است اما انتظار می‌رود روند برگزاری همایش‌ها آسیب‌شناسی شده و مشكلات آن برطرف شود.

وی افزود: در مرحله‌ی اول باید دید كه هدف از برگزاری این همایش‌ها چیست؟ اگر این برپایی همایش‌ها، بهانه‌ای برای شاخ و برگ دادن به جشنواره‌ است، پس می‌توان خود همایش‌ها را نیز همچون یك جشنواره‌ی مستقل برگزار كرد كه با توجه به شرایط مالی مراكز استانی، اجرایی كردن چنین پیشنهادی میسر نیست.

این كارگردان تئاتر ادامه داد: ولی اگر همایش‌های منطقه‌ای، مرحله‌ای از جشنواره‌ی سراسری است باید شرایط برگزاری برای همه، یكسان باشد. سال گذشته، داوران و شرایط ارزیابی در همایش‌های منطقه‌ای یكسان نبود و به نظر من این مورد یكی از ضعف‌های برگزاری همایش‌ها در دوره‌ی پیش بود.

آزاد تصریح كرد: اگر قرار است پشت درهای بسته، آثار نمایشی مراكز استانی فقط بازبینی شوند چه لزومی دارد گروه را از یك استان دیگر به استان دیگری بُرد؟ اعزام دو نفر بازبین به استان‌ها آسان‌تر است یا نقل و انتقال گروه‌های نمایش با یك كامیون لوازم و دكور صحنه؟ سال گذشته گروه شركت كننده از قم كه در همایش منطقه‌ای تهران حاضر شده بود، پشت در‌های بسته و بدون تماشاگر، اثر خود را اجرا كرد. به راستی این بازبینی منطقه‌ای چه دستاوردی برای گروه ما داشت؟

وی اضافه كرد: جام حذفی فوتبال از این جهت جذابیت دارد كه مرحله‌ای هست و در هر مرحله تیم‌های فوتبال انگیزه‌ی بازی در یك فینال را دارند. به نظر من همایش‌های منطقه‌ای اگر به شكل جشنواره و با ساز و كار یك جشنواره‌ی مستقل برگزار شوند، برای گروه‌ها بسیار جذاب‌تر خواهند بود كه در شرایط مالی حال حاضر مراكز استانی، احتمال تحقق چنین امری، ناچیز است.

رضا آزاد در پایان صحبت‌های خود، بر استفاده از داوران طراز اول برای ارتقاء كیفیت همایش‌های منطقه‌ای جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره‌ ماه تاكید كرد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.