در دامنه کوه سبلان سنگهای آتشفشانی تزئینی از جمله سنگ عقیق در دل معادن نهفته است که به عقیده زمین شناسان به دلیل ویژگی های منحصر به فرد، به عنوان تنها جایگزین گرانبهاترین عقیق دنیا یا عقیق یمن محسوب می شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ وجود اقلیم منحصر به فرد اردبیل موجب شده است سنگهای آتشفشانی با درجات خلوص و رنگ دانه های متنوع به مانند گنج ناشناخته ای در این منطقه پنهان مانده و گمنامی خود را شاهد باشد.

در حالی که زمین شناسان معتقدند این گمنامی ارقام مختلف سنگ های تزئینی اردبیل را عیان نساخته است، مطالعات اخیر و دسترسی به معدن سنگ عقیق اردبیل بیانگر انحصار یکی از شاخصترین سنگهای زینتی شهره به ارباب سنگ ها است.

فیروز آباد خلخال، مشگین شهر و نمین از جمله مهمترین مناطق تمرکز معادن سنگ عقیق سبلان محسوب می شود که در برخی یک رقم از عقیق و در برخی ارقام متنوعی استخراج شده است.

محسن منصوری مدیر عامل انجمن گوهر تراشان، جواهر سازان و ملیله کاران استان اردبیل معتقد است سنگها به مانند اثر انگشت هر یک شناسنامه منحصر به خود را داشته و این یکی از اعجازهای طبیعت است.

هر رقم سنگ زینتی ویژگی های منحصر به فردی در شکل ظاهر، رنگ دانه ها و درجه خلوص خود دارد. و در عین حال هرچقدر به عمق بیشتری برای استخراج معدن نفوذ کنیم، ارقام گرانبهاتر و کمیاب تری استخراج می شود.

عقیق سبلان با درجه سختی هفت و درجه خلوص 99.9 درصد مطابق با آزمایشات کیفی جزو نوادر طبیعی کشور محسوب می شود. در پی آزمایشات آزمایشگاه تخصصی دانشگاه تربیت مدرس تهران معدن عقیق سبلان از لحاظ کیفی خلوص کافی برای استفاده در صنعت جواهرسازی را اخذ کرده و به عقیده کارشناسان این دانشگاه قابلیت رقابت با عقیق یمن را دارا است.

تمامی ارقام عقیق این منطقه درجه خلوص بالایی داشته و به صورت توده ای متراکم با رگه های متعدد رنگی با قابلیت تورق در ابعاد بزرگ را دارد. با توجه به اینکه معادن عقیق اغلب به صورت رگه های باریک عقیق نسبت به استخراج این سنگ اقدام می کنند، وجود توده های بزرگ در معدن عقیق سبلان ویژگی نادری به آن بخشیده است.

یکی از موانع توسعه معرفی عقیق اردبیل سوء مدیریت و نبود زمینه های حمایتی از این سنگ گرانبها است.

با وجود اینکه بازدید های مکرری از معدن عقیق استان انجام شده است، در جهت پیشبرد بازار فروش آن اقدام قابل توجهی مشاهده نمی شود. این در حالی است که گردشگران خارجی به دلیل آگاهی بیشتر نسبت به ارزش سنگهای طبیعی با مشاهده سنگ عقیق سبلان این رقم را به عنوان رقم کم نظیر توصیف می کنند.

در حال حاضر به صورت محدود سنگ عقیق اردبیل در مشهد و تهران به فروش می رسد و متاسفانه آنچنان که باید نتوانسته به بازارهای جهانی ورود پیدا کند. تنها فرصت معرفی این سنگ در نمایشگاههای بین المللی طلا و جواهر سازی و صنایع دستی است که نمی تواند برای معرفی کفایت کند.

خواص درمانی منسوب به سنگهای مختلف با توجه به تاثیر آن در مراکز انرژی بدن موسوم به "چاکراها" و سیستم گردش خون است. عقیق سنگ با طیف ملایم و سازگار برای تمامی بدن ها است که می تواند مورد استفاده دائمی و بلند مدت افراد قرار گیرد.انواع سردرد و اختلالات سیستم عصبی، تنظیم گردش خون بدن، ترمیم التهاب های روماتیسمی و مهمتر از همه بازگشایی مجاری انرژی بدن از جمله خواص درمانی نسبت داده شده به عقیق است که به دلیل درجه خلوص بالای عقیق اردبیل، در سنگهای این منطقه نیز مشاهده می شود. بطوریکه اکثر افرادی که از سنگ عقیق این منطقه استفاده کرده اند برای خرید مجدد مراجعه می کنند.

پس از مدتی استفاده، به دلیل انباشت انرژی های منفی در سنگهای زینتی به ویژه سنگ عقیق خواص درمانی آن کاهش پیدا می کند. شستشو به مدت 15 دقیقه با آب نمک سپس آب سرد و در نهایت مجاورت با نور خورشید به مدت 20 دقیقه می تواند خواص درمانی عقیق را احیا کند.

علاوه بر این وجود رگه هایی از فلزات دیگر مانند سرب می تواند انرژی منفی به بدن فرد منتقل کند. به همین دلیل عقیق یمن به خاصیت زلال و شفاف بودن، رنگ گیلاسی و ابرک دار بودن از شهرت جهانی برخوردار است.

نمونه این خلوص در عقیق سبلان مشاهده می شود که برخلاف عقیق جاسپر که در هند و چین و عربستان به وفور مشاهده می شود، از درجه خلوص بالایی برخوردار است و به راحتی نور خورشید را از خود عبور می دهد.

مطالعات نشان می دهد انرژی بیشتر از لبه ها و نقاط تیز به صورت متمرکز به بیرون جاری می شود و در انرژی درمانی انرژی اغلب از نوک انگشتان به محیط و محل آسیب دیده منتقل می شود. به همین دلیل مناسب ترین شکل برای سنگ درمانی فرم تراش صلیب و یا لوزی است که قسمتی از انرژی را در امتداد ستون مهره ها و سیستم عصبی به مغز ارسال کرده و دو قسمت انرژی را نیز در امتداد قفسه سینه به دستها و بازوان فرد منتقل می کند.

بهترین مکان قرار گیری سنگ استفاده از آن به شکل گردنبند است که بر روی یکی از مراکز اصلی انرژی بدن قرار می گیرد./س

برچسب ها: اردبیل ، عقیق ، سبلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.