مدیرعامل انتقال خون استان اصفهان گفت: در سه ماهه نخست سال جاری 39 هزار و 21 نفر داوطلب اهدای خون بودند که از این تعداد 30 هزار و 252 نفر موفق به اهدای خون شدند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران مهدی حریری با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال جاری 39 هزار و 21 نفر داوطلب اهدای خون بودند که از این تعداد 30 هزار و 252 نفر موفق به اهدای خون شدند گفت: نیاز به خون محدود به زمان وقوع حوادث نیست همیشه بیماران به دلایل مختلف نیاز به خون دارند مانند قربانیان تصادف، جراحی، نوزادان مبتلا به زردی شدید مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی، سرطان، سوختگی و بسیاری از خانم‌ها به علل مشکلات زنان و زایمان نیاز به خون و فرآورده‌ها دارند.

وی تصریح کرد: برای مصرف بهینه هر کیسه یا واحد خون اهدا شده به فرآورده‌های مختلف تبدیل می‌شود از جمله گلبول قرمز متراکم، پلاکت و فرآورده‌های پلاسمایی هر کدام از این فرآورده‌ها به یک بیمار تزریق می‌گردد یعنی اهداکننده با یک بار اهدا جان چند بیمار را نجات می‌دهد.

مدیرعامل انتقال خون استان اصفهان افزود: خون و فرآورده‌های آن را می‌توان برای مدت محدودی در شرایط استاندارد نگهداری کرد لذا با توجه به نیاز دائم بیماران به خون و فرآورده‌ها افراد سالم جامعه باید همواره و در همه فصول به طور مستمر خون اهدا کنند.

وی در مورد شرایط اهدا خون تاکید کرد: برخی از بیماری‌های ویروسی مانند ایدز و هپاتیت می‌تواند با تزریق خون آلوده به بیمار منتقل شود بنابراین پزشک برای اطمینان از اینکه فرد اهدا کننده با این ویروس‌ها آلوده نشده است از او سوالاتی پرسیده می‌شود و در نهایت آزمایشاتی انجام می‌دهند.

حریری ادامه داد: مصرف مواد مخدر تزریقی، تماس جنسی خارج از چهارچوب خانواده، ابتلا به بیماری‌های مقاربتی طی 12 ماه گذشته و خالکوبی، حجامت سوراخ کردن گوش یا قسمتی از بدن افرادی که چنین رفتارهایی را داشته‌اند نباید تا مدتی خون اهدا کنند زیرا در عفونت‌های هپاتیت C و B و ایدز از زمان انجام رفتار پرخطر و ورود ویروس به بدن فرد تا زمان قابل تشخیص شدن در آزمایش خون مدتی طول می کشد که این زمان را دوره پنجره بیماری می‌نامد در این دوره با اینکه در آزمایش خون از نظر این عفونت‌ها جواب منفی نشان می دهد اما فرد آلوده است و نباید خون وی به بیمار تزریق شد.
برچسب ها: اصفهان ، انتقال خون ، اهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.