سفره های افطاری مردم اردبيل از تنوع غذایی زیادی برخوردار است.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، سفره های افطاری هم در استان اردبیل رنگ و بوی خاصی دارد.

فرنی با مربای گل سرخ که عطر آن به یاد ماندنی است، خرما، فطیر، چای شیرین، پنیر و گردو و سبزی های معطر با نان سنگک، آش دوغ یا سوپ، زولبیا و بامیه میهمانان همیشگی سفره های افطاری اردبیلی ها هستند.


معمولاً مردم برای باز کردن روزه خود در زمان افطار اول از همه مقدار کمی آب گرم، نمک و یا خرما میل می کنند؛برخی از خانواده ها تمام غذاهای تهیه شده اعم از فرنی، آش یا سوپ و برنج و خورشت را بطور یکجا در افطار صرف می ‌کنند

اما بعضی دیگر چای شیرین و فرنی را میل کرده و ساعاتی بعد سفره شام را پهن می کنند تا غذاهای اصلی را صرف کنند، پس از جمع شدن بساط افطار از اهالی منزل و میهمانان روزه دار با چای تلخ و گز سفید پذیرایی می شود که با گرم شدن هوا اغلب هنداونه، خربزه و دیگر میوه های آبدار جایگزین آن می شود.


افطاری دادن هم یکی از رسم‌های دیگر مردم اردبیل است که از دیرباز بر جای مانده به طوری که ابتدا افراد و خانواده ‌های کم سن و سال برای باز کردن افطاری به منزل بزرگتران می ‌روند و سپس آنان را به افطارهای دیگری دعوت می‌کنند.
 
همچنین افراد متمول نیز در مساجد و منازل با برپای سفره های افطاری هر چند ساده افراد شناس، ناشناس و رهگذران روزه دار را پذیرایی می کنند که متأسفانه این عمل نیک که هدف آن صله ارحام، افزایش محبت و دوستی در بین افراد فامیل یا پذیرایی از محرومان و نیازمندان است.

آرام آرام جای خود را به چشم و هم چشمی ها و ریخت و پاش های آنچنانی در تالار های پذیرایی با صرف هزینه های هنگفت نه برای افراد نیازمند بلکه برای ثروتمندان، خانواده های اعیان نشین و... می دهد که این کار هم در سالیان اخیر مورد اعتراض ائمه جماعات در تریبون های مختلف قرار گرفته است./ز
برچسب ها: اردبیل ، افطاری ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.