مرقد مبارك و مطهر امامزاده سيدمحمد آقا(ع) در منتهی‌اليه روستای نوجه‌مهر در 65 كيلومتری شمال‌شرقی جلفا واقع شده است و در كنار روستا و باغات سرسبز و خرم و رودخانه هميشه جاری آن قرار دارد.

به گزارش خبر نگار باشگاه خبرنگاران تبریز، اين مرقد مطهر كه يكی از مهم‌ترين و مقدس‌ترين اماكن مقدس منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفاست از احترام ويژه‌ای بين مردم استان آذربايجان‌شرقی و مردم بومی منطقه را داراست و سالانه هزاران نفر زائر عاشقانه به پابوس حرم اين سيد بزرگوار می‌شتابند.

وسعت عرصه آستان مبارك اين امامزاده بيش از 5000 متر است و گورستان قديمی روستا نيز در اين مجموعه قرار دارد و در حال حاضر به صورت حياط امامزاده از آن استفاده می‌شود.

ورودی محوطه از سمت غرب بوده و به يك حياط نسبتا بزرگ به وسعت تقريبی 2000 متر مربع منتهی می‌شود. در ضلع شرقی محوطه، حرم مطهر امامزاده با دو گلدسته زيبا و يك گنبد آجری با كاشی هفت رنگ چشم‌نوازی می‌كند.

ورودی حرم مطهر از ضلع شمالی بقعه با دو باب درب جداگانه برای آقايان و بانوان مشخص شده كه به داخل حرم هدايت می‌شود. وسعت حرم در حدود 425 متر بوده و ارتفاع حرم 5 متر است.

ديوارهای داخلی حرم به ارتفاع 160 سانتی‌متر با سنگ مرمر مزين شده و مابقی ديوارهای اطراف و سقف حرم به طرز با شكوهی آينه‌كاری شده و كف بقعه با فرش‌های دستباف محلی مفروش گشته است.

مرقد مطهر امامزاده سيدمحمد آقا(ع) در جنوب‌غربی بنای بقعه قرار دارد و گنبدی زيبا نيز به ارتفاع 14 متر از كف بنا بروی چهار ستون محكم افراشته شده و سطح زيرين گنبد نيز آينه‌كاری شده است و ضريح مرقد مطهر نيز در زير گنبد قرار دارد.

نمای بيرونی اين بقعه شريف آجری بوده و با كتيبه‌های زيبا و كاشی‌های هفت رنگ مزين شده و ارتفاع گلدسته‌های حرم 20 متر است.

در ضلع جنوبی و غربی محوطه حرم زائرسراهای مجهز در سه طبقه قرار گرفته‌اند كه پذيرای زوار اين حرم مطهر هستند.

همچنين در ضلع شرقی اين محوطه كشتارگاهی به وسعت 6 متر و سردخانه‌ای به وسعت 25 متر مربع برای ذبح قربانی‌های زائران در نظر گرفته شده است./س

 

برچسب ها: امامزاده ، سید ، محمد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.