متخصص قلب و فلوشیپ نارسایی و پیوند قلب دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد از درمان حدود 30بيمار مبتلا به نارسايي قلبي با تزريق سلول‌هاي بنيادي خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر فروه وکیلیان با بيان اين که استفاده از روش تزریق سلولهای بنیادی در عروق کرونر در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن قلبی یکی از روشهای درماني در حال انجام براي اين بيماران است، عنوان کرد:بيماران نارسايي قلبي با قدرت انقباضي کمتر از 40درصد کانديد اين روش درماني هستند که 80درصد بيماران مبتلا به تنگي عروق کرونر و برخي بيماران مبتلا به نارسايي قلبي مادرزادي را شامل ميشود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علومپزشکی مشهد با اشاره به اينکه اين روش درماني از يک سال پيش تا کنون در مشهد مورد استفاده قرار مي گيرد گفت: ميانگين سني اين بيماران بين 15 تا 70 سال بوده و بدليل اين که نمونهگيري از کودکان مبتلا به نارسايي قلبي مشکل است و خطرات زيادي دربر دارد، تنها اين گروه سني را از اين درمان کنار گذاشتهايم.

وي افزود: بر اساس مطالعات انجامشده، بيماران داراي سابقه سکتهقلبي بيشترين سود را از اين روش درماني ميبرند و به اين ترتيب سلولهای بنیادی پس از تزریق و جاسازی در عروق کرونر و  بافت آسیب دیده قلب موجب تشکیل سلولهای جدید میشود و با قرار گرفتن در کنار سلولهای در معرض نابودي، از مرگ سلولی جلوگیری میکند.

وکيليان با اشاره به اين که در اين روش، نتايج درماني بيماران داراي سابقه سکته قلبي نسبت به بيماران مبتلا به نارسايي قلبي مادرزادي بهتر و موفقيتآميزتر بوده است، اظهار کرد: بررسيها بيانگر آنست که قدرت انقباضي قلب بيماران کانديد تزريق سلولهاي بنيادي پس از انجام تزريق، 3 تا 12 درصد بهبود پيدا کرده و از نظر وضعيت عمومي بيش از 90درصد به درمان پاسخ مثبت دادهاند.

عضو هيأتعلمي دانشگاه علومپزشکي مشهد عنوان کرد: درمان نارساييهاي قلبي با تزريق سلولهاي بنيادي هر هفته در بيمارستان امامرضا(ع) انجام ميشود و با توجه به اين که از اين روش براي درمان حدود 30 بيمار استفاده شده، تا کنون هيچ عارضهاي گزارش نشده است.

 وکيليان خاطرنشان کرد: اين روش درماني تنها براي آندسته از بيماراني که داراي کليه سالم باشند، بکار گرفته ميشود و به اين ترتيب تزريق سلولهاي بنيادي را براي بيماراني که ضعف عملکرد کليوي دارند، انجام نميدهيم به اين دليل که ممکن است حجم بالاي سلول(يک ميليارد سلول) ممکن است منجر به آسيب و تشديد اختلال عملکرد کليه اين دسته از بيماران شود.

متخصص قلب و فلوشیپ نارسایی و پیوند قلب علومپزشکي مشهد، هزينهدرمان نارسايي قلبي با تزريق سلولهاي بنيادي را از موضوعات بسيار حايزاهميت برشمرد و گفت: هزينه انجام نمونهگيري مغز استخوان در بيمارستان منتصريه، هزينه انجام آنژيوگرافي در بيمارستان امامرضا(ع) و هزينه جداسازي سلول نيز در پژوهشکده رويان گرفته ميشود، تصريح کرد: اين روش درماني در مجموع حدود يک ميليون و 400هزار تومان هزينه دربردارد اما طي توافقي که با رويان صورت گرفته، 60درصد هزينه مربوط به جداسازي سلول را دانشگاه علومپزشکي مشهد پرداخت ميکند و تنها حدود 550هزار تومان بر عهده بيمار است/س 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.