شبکه "بي بي سي" با انتشار گزارشي در مورد پيروزي "حسن روحاني" رييس جمهور کشورمان در انتخابات رياست جمهوري با اذعان به چشم انداز روشن ایران در مذاکرات هسته اي به کارشکني دولت آمريکا در اين رابطه اشاره مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه بي بي سي ؛ بنگاه خبرپراکني "بي بي سي" با اذعان به اميدواري ايجاد شده در مورد مذاکرات هسته اي مقامات کشورمان با نمايندگان هسته اي کشورهاي عضو گروه 1+5 مي افزايد "پيروزي "حسن روحاني" در انتخابات رياست جمهوري ايران اميدهاي بسياري را براي پيشرفت روند مذاکرات هسته اي ايران و نمايندگان کشورهاي عضو گروه 1+5 ايجاد کرده است." 

اين بنگاه خبرپراکني در ادامه با اذعان به موفقيت کشورمان در کنترل قيمت ارز و افزايش ارزش واحد پولي ريال مي افزايد "در طول ماههاي اخير دولت ايران موفق شده تا به کارگيري سياست هاي مقتضي ارزش واحد پولي آن کشور را افزايش دهد. همچنين ارزش سهام بازار بورس اوراق سهامدار تهران نيز رشد چشمگيري داشته است. بسياري از ايرانيان اميدوارند که روحاني بتواند با در پيش گرفتن مشي "معتدل" در سياست خارجي به بهبود روابط ايران با کشورهاي غربي و پيشبرد موفق مذاکرات هسته اي ايران کمک نمايد."

بي بي سي در ادامه با اشاره به پيشينه رييس جمهور کشورمان در مذاکرات هسته اي مي افزايد "در فاصله سالهاي 2005-2003 ميلادي "حسن روحاني" رييس هيئت مذاکره کننده هسته اي ايران با نمايندگان کشورهاي اروپايي از جمله فرانسه، آلمان و انگليس بود. روحاني تاکنون جزئيات زيادي را در مورد اهدافش در راستاي ادامه مذاکرات هسته اي بيان نکرده است اما اظهار داشته که سعي دارد تا با شفافيت بيشتر در عرصه برنامه هسته اي ايران اعتماد متقابل غربي را جلب نمايد. البته در اين مسير وي تاکيد کرده که کشورهاي غربي نيز مي بايستي "انعطاف پذيري" لازم را از خود نشان دهند." 

این شبکه در ادامه با اذعان به ايجاد اميدواري ميان روساي پيشين کشورهاي غربي در مورد پيشرفت مذاکرات هسته اي مي افزايد "جک استراو" وزير امور خارجه پيشين دولت انگليس که در فاصله گفتگوهاي هسته اي ايران و کشورهاي اروپايي با "حسن روحاني" ديدارهاي بسياري را داشت وي را فردي "قابل احترام" و "قابل اعتماد" توصيف کرده است. وي در اين ميان از جنگ طلبان آمريکايي و صهيونيست ها براي اقدامات کارشکنانه شان در مسير بهبود روابط ايران و کشورهاي غربي به شدت انتقاد کرده است." 

این شبکه وابسته به دولت انگليس در ادامه با اشاره به تفرقه موجود در ميان هيئت حاکمه کشور آمريکا در مورد کشورمان و ادامه روند مذاکرات هسته اي مي افزايد "اين در حاليست که در آمريکا اختلافات شديدي ميان نخبگان و مقامات هيئت حاکمه آن کشور در مورد ايران وجود دارد. از سويي روز پنجشنبه جمعي از نمايندگان آمريکايي نامه اي را به "باراک اوباما" رييس جمهور آن کشور ارسال نمودند که در آن از وي خواسته بودند تا راهکار ديپلماتيک را در قبال ايران و دولت جديد این کشور به کار گيرد. آنان در اين نامه از اوباما خواسته بودند تا از فرصت ايجاد شده براي بهبود روابط آمريکا با ايران و پيشرفت مذاکرات هسته اي استفاده نمايد. از سوي ديگر گروهي وجود دارند که خواستار تشديد تحريم ها عليه ايران هستند." 

در ادامه این مقاله آمده است : "روحاني اين قابليت را دار مي باشد که با همکاري با کشورهاي اروپايي کاري کند که دادگاه شوراي اروپا بيش از پيش تحريم هاي وضع شده عليه شرکت ها و افراد ايراني را لغو نمايد. اين موضوع هشداري براي واشنگتن است. آنان از اين موضوع هراس دارند که تحريم هاي وضع شده عليه ايران بخوبي کار نکند. يکي ديگر از اخبار مثبتي که در چند روز گذشته براي دولت جديد ايران منتشر شد عقب نشيني شوراي امنيت سازمان ملل متحد از بررسي اتهاماتي است که کشورهاي غربي عليه ايران در مورد نقض تحريم ها بيان کرده اند. در اين ميان روسيه و چين از جمله دولتهاي عضو شوراي امنيت بودند که درخواست کشورهاي غربي در اين باره را وتو کردند." 

"بي بي سي" با اشاره به کارشکني هاي رژيم صهيونيستي در مسير بهبود روابط کشورمان با کشورهاي غربي مي افزايد "بي مورد نيست که استراو نيز بر اين باور است که رژيم صهيونيستي هم پيمان با جنگ طلبان آمريکايي نگران از بهبود روابط ايران و کشورهاي غربي هستند. "بنيامين نتانياهو" نخست وزير رژيم صهيونيستي در اظهارات اخير خود از کشور آمريکا و ساير کشورهاي غربي خواسته تا تحريم هاي ضد ايراني را تشديد نمايند. لابي رژيم صهيوينستي (آيپک) نيز همواره دولتمردان آمريکايي را به تشديد تحريم ها و اعمال فشار بر ايران دعوت کرده است.  دولت اوباما تاکنون در برابر خواسته هاي جمهوريخواهان آمريکايي در مورد تشديد تحريم ها عليه ايران ايستادگي کرده و اظهار داشته که راهکار ديپلماتيک را در مورد آن کشور ترجيح مي دهد. همچنين به نظر مي رسد که کشورهاي اروپايي نيز خواستار تجديدنظر در تحريم هاي وضع شده عليه جمهوري اسلامي ايران هستند." 



برچسب ها: ایران ، اروپا ، هراس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار