مسمومیت های دارویی جزو متداول ترین انواع مسمومیت ها به شمار می رود که شایع ترین دلیل بروز آن مصرف بیش از مقادیر درمانی داروهاست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت:در برخی از موارد به ویژه در سالمندان به دلیل ناآگاهی و شرایط خاص دوره سالمندی،مصرف دارو به طور خودسرانه یا نا آگاهانه صورت می گیرد که ممکن است به مشکلات یا مسمومیت دارویی منجر شود و با عواقب جبران ناپذیری همراه شود.

علی وکیلی افزود:سن بیمار،نوع بیماری و هم چنین مکانیزم دفع دارو از بدن جزو مواردی است که باید در تجویز و مصرف داروها به طور حتم مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مسمومیت با هر نوع دارو مشکلات،عواقب و خطرات خاص خود را دارد اظهار داشت:بروز مسمومیت به وسیله مصرف برخی از داروها هر چند ممکن است به مرگ منجر نشود اما می تواند به صدمات دایمی کبد و کلیه فرد مسموم بیانجامد.

وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از مقادیر توصیه شده داروهای مسکن باعث سمی شدن و تخریب کلیه ها می شود، عنوان کرد:کودکان یک تا 5 ساله، سالمندان و افراد دارای مشکلات روحی و روانی مهم ترین گروه های در معرض خطر مسمومیت دارویی هستند.

وکیلی اظهار داشت:علایم مسمومیت های دارویی با توجه به گروه دارویی که فرد استفاده کرده است متفاوت بوده و از علایم گوارشی نظیر تهوع و استفراغ تا کاهش هوشیاری و کما متغیر است../س

برچسب ها: بروز ، مسمویت ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.