تیم ملی کاراته بزرگسالان کشورمان در حالی آماده رقابت‌های قهرمانی آسیا می‌شود که جای قمی‌ها در تیم ملی کاراته خالی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، در حالی کاراته در سال‌های اخیر برای کشورمان نیز عناوین و افتخارات زیادی کسب کرده است ولی باید به این نکته هم اشاره کرد جای ورزشکاران این رشته در بزرگترین رویداد ورزش جهان یعنی المپیک که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود واقعا خالی است.

تردیدی نیست که اگر رشته ورزشی کاراته در بازی‌های المپیک حضور داشت ورزش کشورمان در کنار رشته‌هایی مانند تکواندو، کشتی، وزنه‌برداری و رشته بوکس می‌توانست به کسب چند مدال رنگارنگ طلا، نقره و برنز امیدوار باشد.

کسب بیشترین موفقیت‌های کاراته ایران در دو دهه اخیر توسط قمی‌ها

اما امروزه در خصوص کاراته توجه به این نکته برای کاراته قم بسیار قابل توجه است که کاراته از ورزش‌های مدال‌آور و افتخارآفرین کشور است و در دو دهه قبل کاراته‌کاهای قمی بیشترین موفقیت‌ها را برای کاراته ایران در میادین برون مرزی به ارمغان آورده‌اند اما اکنون جای نمایندگان قم در تیم بزرگسالان اعزامی به رقابت‌های آسیایی خالی است.

ورزش کاراته در قم هم علاقمندان بسیار زیادی دارد و هم اینکه تعداد زیادی از نوجوانان،‌ جوانان و سایر رده‌های سنی در حال حاضر در این رشته ورزشی فعالیت می‌کنند، به همین خاطر کاراته همواره از رشته‌های پر مدال ورزش قم بوده است.

علاوه بر درخشش ورزشکاران رشته کاراته استان قم در سطوح مختلف داخلی و برون مرزی، اکنون رشته کاراته با اختصاص دادن نزدیک به پنج هزار ورزشکار سازمان یافته از رشته‌های موفق ورزش در استان قم به شمار می‌رود.

افتخارآفرینی کاراته‌کاهای قمی در مسابقات آسیایی و جهانی سال 2012

از قهرمانی‌های متعدد چهره‌های سرشناسی همچون علیرضا کتیرایی، سعید آشتیان، مهدی جعفری، مجید عبدالحسینی و مهدی عموزاده در میادین مختلف برون مرزی کاراته در دهه‌های 70 و 80 که بگذریم، کاراته‌کاهای قمی در سال‌های اخیر نیز چهره‌های سرشناس تیم ملی در مسابقات مختلف خارجی بوده‌اند اما معلوم نیست که چرا فدراسیون جدید کاراته بی علت از کنار نام استعدادهای کاراته قم در آستانه مسابقات قهرمانی آسیا گذشته است.

سال گذشته ملی پوشان کاراته کشورمان که در بین آنها امیر مهدی‌زاده، محمدهادی داودآبادی، سعید علی‌پور و ناصر نجفی چهار کاراته‌کای قمی و علیرضا کتیرایی مربی تیم ملی و قهرمان سابق کاراته قم نیز حضور داشتند، از ارکان اساسی موفقیت‌های کاراته ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در تاشکند ازبکستان و قهرمانی جهان در پاریس فرانسه بودند اما معلوم نیست فدراسیون جدید کاراته چرا به سادگی آنها را از حضور در تیم ملی کاراته برای مسابقات برون مرزی سال 2013 حذف کرده است.

تاثیر گذاری غیر قابل انکار قمی‌ها در موفقیت‌های کاراته در میادین برون مرزی

سال گذشته در مسابقات کاراته قهرمانی آسیا در تاشکند ازبکستان، یک کاراته‌کای قمی به مدال طلا دست یافت و دو کاراته‌کای دیگر نیز با وجود شایستگی‌های بسیار بالایی که برای کسب مقام قهرمانی داشتند، در نهایت با کسب مدال برنز به کشورمان بازگشتند.

کاراته‌کای پرامید قم سعید علی‌پور در وزن منهای 60 کیلوگرم بود که همانند پیکارهای کاراته وان ملقب به لیگ جهانی کاراته در کشور اندونزی، در این مسابقات نیز که در تاشکند ازبکستان برگزار شد، با شکست برابر حریفی از قزاقستان به مدال برنز بسنده کرد.

کاراته‌کای قمی حاضر در ترکیب تیم ملی نوجوانان یعنی علیرضا قاضی نیز در مسابقات قهرمانی آسیا، با عبور از سد تمام حریفان خود با شایستگی قهرمانی را به دست آورده و موفق به کسب مدال طلا شد و بر سکوی قهرمانی ایستاد.

کسب مدال طلای مسابقات جهانی بعد از 6 سال توسط کاراته‌کای قمی

در نهایت اینکه ناصر نجفی در تلاش برای کسب موفقیت در رقابت‌های قهرمانی قاره کهن در وزن منهای 75 کیلوگرم کومیته تیمی در جایگاه سوم ایستاد و با کسب مقام سوم این رقابت‌ها یک نشان برنز دیگر را برای ورزش قم کسب کرد.

به غیر از این افتخارات، در پیکارهای قهرمانی جهان نیز که سطح برگزاری رقابت‌ها بالاتر از حد انتظار بود و امیر مهدی‌زاده نماینده کاراته قم بود، این چهره ارزشمند توانست تنها طلای کاروان اعزامی کاراته کشورمان را بعد از 6 سال به ارمغان بیاورد اما چرا فدراسیون کاراته چشم خود را به روی توانمندی‌ کاراته‌کاهای قمی بسته و به غیر از علیرضا قاضی که تنها ملی پوش کاراته قم در تیم ملی جوانان است، نفرات با تجربه کاراته قم در رده سنی بزرگسالان را بی علت از تیم ملی کنار گذاشته است؟

کنارگذاشتن بی‌دلیل مربی قمی از کادر فنی تیم ملی کاراته

این سئوالی است که اگر فدراسیون کاراته در آستانه رقابت‌های قهرمانی آسیا در امارات از کنار آن به سادگی عبور کرده و آن را پاسخ ندهد، ممکن است بعد از ناکامی احتمالی در رقابت‌های آسیایی به شکل دیگری مجبور به پاسخ آن شود.

نکته جالب توجه این است که فدراسیون کاراته در اختلافی آشکار با کاراته‌کاهای قمی، علیرضا کتیرایی مربی شایسته کاراته قم در مسابقات جهانی و آسیایی سال 2012 را از کادر فنی تیم ملی کنار گذاشته و حتی یک بار نیز فرصت حضور در اردوی تیم ملی کاراته را به مدال آوران کاراته قم از مسابقات آسیایی و لیگ جهانی در سال گذشته را نداده است.

اکنون نزدیک به سه ماه تا آغاز مسابقات کاراته قهرمانی آسیا باقی مانده و در حالی که قرار بود این رقابت‌ها مهرماه به میزبانی امارات در دبی برگزار شود با دو ماه تاخیر آذرماه برگزار خواهد شد تا کاراته‌کاهای ایرانی فرصت بیشتری برای کسب آمادگی داشته باشند.

سال گذشته در پایان مسابقات کاراته قهرمانی آسیا، تیم ملی ایران در مجموع سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان با کسب 11 نشان طلا، هفت نقره و 16 برنز به مقام نایب قهرمانی این دوره دست یافت در حالی که در مسابقات قهرمانی آسیا که با حضور 254 کاراته‌کا از 26 کشور در تاشکند ازبکستان به مدت چهار روز برگزار شد، تیم ژاپن با 17 طلا، 5 نقره و 5 برنز در صدر جدول رده‌بندی قرار گرفت.

نایب قهرمانی تیم ایران در رده‌های مختلف سنی در شرایطی به دست آمد که کاراته‌کاهای کشورمان در بخش بزرگسالان مردان بالاتر از سایر کشورها ایستادند، ضمن اینکه تیم مردان ایران با سه طلا و دو برنز بیشترین سهم را از مدال‌های توزیعی داشت./س

گزارش: مهدی جعفری

برچسب ها: قم ، جای ، قمی ، تیم ، ملی ، خالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.