رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور گفت: ظاهراً غرب و برخی مرتجعین منطقه زمان را برای فرصت طلبی ایجاد مجال تنفسی رژیم منزوی و منحوس صهیونیستی فراهم دیدند تا در یک بازی نمایشی مجدداً برای این رژیم امتیازاتی بگیرند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور جلسه علني امروز (يکشنبه 30 تير) با اشاره به بزرگداشت روز شخصيت ممتاز سياسي و مجاهد آيت‌الله کاشاني گفت: اين روز به دليل واقعه تير سال 1331 و نقش بي بديل ايشان به اين نام نهاده شده است.

وي ادامه داد: خدمات آيت‌الله کاشاني در طول چند دهه در تاريخ ملت ايران ثبت است و خصوصا در ملي شدن صنعت نفت و مبارزه با استکبار و ديکتاتوري پهلوي و حمايت از جريان‌هاي انقلابي نقش برجسته‌اي داشته است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: در واقعه 30 تير 1331 جايگاه فقهاي ديني را در نهضت‌هاي مردمي مشاهده مي‌کنيم مسئله اصلي در آن دوران اين گونه بود که دکتر مصدق واگذاري اختيارات کامل وزارت جنگ را به نخست وزير از شاه درخواست کرده و برآن اصرار داشت.

لاريجاني افزود: پس از عدم موافقت شاه با درخواست مصدق وي در تاريخ 25 شهريور 1331 استعفا کرد و در منزل خود را به روي همه بست با اين واقعه جامعه تازه از استبدادرضا شاه رهيده دچار شک و حيرت شد.

وي گفت: شاه که منتظر چنين شرايطي بود با استعفاي مصدق موافقت و قوام السلطنه را به نخست وزيري برگزيد، احمد قوام که در بازگرداندن اراضي شمال ايران از چنگ شوروي نقش داشت از اين پشتوانه خوش نامي بهره جست و اطلاعيه تهديدآميزي صادر و مخالفان را حتي به تشکيل محافل انقلابي تهديد کرد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: قوام نقش روحانيت انقلابي به رهبري آيت‌الله کاشاني را عليه استعمار و عوامل استعمار و ملي شدن صنعتي نفت را به خوبي مي‌دانست لذا از ابتدا خواست با قدرت جلوي جريان‌هاي ديني بايستد.

لاريجاني افزود: قوام به فداييان اسلام، اتحاديه مسلمين وعاظ روحانيون و مراجع تقليد اخطار داد که کشتي‌بان را سياست ديگر آمد و با اين بيانيه و تهديدات مردم معترض به صورت پراکنده در بازار تهران مغازه‌ها را تعطيل کردند و نقش آيت‌الله کاشاني در اين واقعه فوق العاده است.

وي با اشاره به نقش آيت‌الله کاشاني در آن دوران گفت: کاشاني با انتشار بيانيه‌اي شرايط را تغيير داد، شاه و دربار را تهديد کرد و از مردم خواست در مقابل دولت جديد در صحنه حاضر شوند و از دولت ملي دفاع کنند.

لاريجاني گفت: با اعلاميه کاشاني در روز 30 تير از تمام نقاط شهر مردم به حرکت درآمدند و شهر يکپارچه تعطيل شد و صنوف مختلف مردم کارکنان کارخانجات و ادارات، دانشجويان، روحانيون، دانش آموزان و معلمان به دفاع پرداختند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: جدايي از رهبري مذهبي و کنار گذاردن مردم از اشتباهات دولت ملي بود، علاوه بر اين حرکت دولت مصدق در جهت خلاف قانون تضعيف پياپي مجلس شورا و آغاز قانونگذاري در دولت و انحلال مجلس شوراي ملي و طرح رفراندم همه از اشکالاتي بود که آن زمينه مردمي را که آيت‌الله کاشاني در 30 تير فراهم کرده بود ظرف يک سال به شرايط منفعل جريانات مذهبي و مردمي تبديل نمود.

لاریجانی با بیان اینکه این مقاومت مردمی که با رهبری دینی سامان گرفته بود با تیراندازی سربازان و به قتل رسیدن بیش از ۶۰ نفر جان تازه‌ای گرفت و نتیجه آن سقوط دولت قوام السلطنه و بازگشت دکتر مصدق بود، توضیح داد: اما پس از بازگشت مصدق شرایط چنان تغییر یافت که با کمک آمریکا و انگلیس و ترتیب کودتا علیه مصدق مجدداً چند دهه دیکتاتوری پهلوی صغیر در کشور ایجاد شد که یکی از دلایل مهم آن در نغمه جدایی و اختلافی بود که مصدق با آیت الله کاشانی آغاز نمود.

وي افزود: متاسفانه خوش‌بيني ساده انگارانه برخي رجال سياسي نسبت به آمريکا نيز مزيد بر علت بود اين جماعت روشنفکر غرب‌گرا با تحليلات خام تصور مي‌کردند که آمريکا در رقابت با روسيه و انگليس به دنبال برقراري دمکراسي و آزادي در ايران است و همين خوش‌بيني منشا خطرات بزرگ شد و عملا نهضت مشروطه را که با پشتيباني علماي بزرگ نجف و تهران عليه استعمار شکل گرفته بود در اين نقطه به پايان تلخي رساند.

لاريجاني در ادامه اظهار داشت: امام راحل در سخنان عبرت آميزي مي‌فرمايند اگر روحانيون، ملت، ‌خطبا، روشنفکران و نويسندگان سستي کنند و از قضاياي مشروطه عبرت نگيرند به سر اين انقلاب آن خواهد آمد که بر سر انقلاب مشروطه آمد و براساس همين تحليل در قانون اساسي جمهوري اسلامي ولايت فقيه به عنوان محور هدايت قواي سه گانه نقش ممتازي يافت تا در همه شرايط بتواند از حقوق ملت در مقابل اجانب و ديکتاتوري داخلي دفاع کند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اقدامات مشکوک آمريکا و برخي کشورهاي غربي در طراحي سازش جديد در فلسطين اظهار داشت: در اين چند روزه دلالان بين‌المللي مکررا با عناصري از فلسطين و رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي عرب تماس‌هاي برقرار نمودند تا مجددا مذاکرات سازش را آغاز کنند حتي در بندهاي پيشنهادي به توقف شهرک سازي‌ها اشاره نشده است و این درحالی است که در منطقه مصر درگیر مشکلات شدید و بیش از دو سال سوریه را با ماجراجویی و ارسال سلاح و اعزام تروریست‌ها گرفتار جنگ داخلی نمودند.

وي ادامه داد: ظاهراً غرب و برخی مرتجعین منطقه زمان را برای فرصت طلبی ایجاد مجال تنفسی رژیم منزوی و منحوس صهیونیستی فراهم دیدند تا در یک بازی نمایشی مجدداً برای این رژیم امتیازاتی بگیرند.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه از ابتدای درگیری‌ها در سوریه جمهوری اسلامی ایران بارها به برخی کشورهای منطقه اعلام خطر کرد که قصد کشورهای غربی از این ماجراجویی دعاوی دروغین آنها در جهت ایجاد دموکراسی در سوریه نیست، گفت: هدف آن‌ها ایجاد آشفتگی در منطقه و ضربه زدن به یکی از محورهای مقاومت است که متأسفانه با تحلیل‌های غرورآمیز توجه نکرده و امروز با این طرح‌های قلابی سازش مقاصد آنها روشن شد که باطن آشفته‌ساز در مصر و سوریه بهره جستن برای منافع رژیم صهیونیستی است.

لاريجاني با بیان اینکه گرچه ممکن است در این کشورها اشتباهاتی رخ داده باشد اما مسئله غرب اصلاح اشتباهات سوریه و مصرنبوده و نیست، تصریح کرد: تلاش غرب تشدید فضای غبار آلود در منطقه است تا معامله نامیمون دیگری نظیر طرح‌های ناموفق متعدد سازش که در این چند دهه دنبال شد رخ دهد.

وي با بیان اینکه نیروهای انقلابی فلسطین به خصوص جهاد باید هوشیار بوده و با بیداری ملت مجاهد فلسطین از این شیطنت جدید جلوگیری کنند، افزود: قاعدتاً طی این دو سال و اندی که از قیام‌های منطقه می‌گذرد تجربیاتی حاصل شده که فریب ژست‌های دروغین برخی کشورهای مرتجع را نخورند و جایگاه برخی گروه‌های افراطی که جز لطمه زدن به وحدت مسلمانان و کمک به پروژه غرب کاری نکردند را نیز بهتر درک کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پايان خاطر نشان کرد: ملت‌های مسلمان در روز قدس پاسخ این اقدامات فریب‌کارانه جدید غرب را خواهند داد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار