شهرستان نقده در بخش صنعت و معدن رشد قابل ملاحظه ای دارد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، در راستای تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی گفت و گویی هر چند کوتاه با قربان انوشه ریاست اداره صنعت، معدن و تجارت نقده انجام دادیم که در ذیل می خوانید.

*قابلیت ها و پتانسیل های توسعه شهرستان در بخش صنعت و معدن چیست؟

وجود دریاچه سد حسنلو و کانال های انحرافی به منظور انتقال آب اراضی مساعد کشاورزی، امکان دسترسی به بازار خارجی کشور عراق از طریق مرز شهرهای پیرانشهر و اشنویه، وجود امکانات زیربنایی شامل آب، برق و جاده در کلیه نقاط شهرستان، وجود زمینه های مناسب سرمایه گذاری در منطقه، برخورداری شهرستان از نیروی انسانی کافی و متخصص در اکثر زمینه ها، منابع آب کافی برای کشاورزی از طریق نزولات جوی و رودخانه های دائمی، برخوردار بودن منطقه از وجود معادن سنگهای تزئینی و لزوم سرمایه گذاری در آن مورد، مزیت نسبی شهرستان در بخش صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و ... که باید از این پتانسیل ها در جهت توسعه شهرستان نقده استفاده کرد.

* در بخش بازرگانی داخلی و تنظیم کالا چه خدمات صورت گرفته است؟

جذب و توزیع 324 تن برنج هندی، 24 تن برنج تایلندی، 35 تن برنج دانه بلند( کمیته امداد)، 122 تن پرتقال داخلی، 1300 کیلوگرم گوشت قرمز گرم، 102 تن گوشت مرغ منجمد، 39 تن گوشت قرمز منجمد، 235 تن شکر سفید، جذب و توزیع 160 تن قند، معرفی برای جذب 40 تن شکر و 45 تن گوشت مرغ و 8 تن گوشت قرمز در طرح ضیافت و برگزاری نمایشگاه فروش بهاره و عرضه مستقیم کالای عشایر، کشاورزان و دامداران منطقه به مدت یک هفته در ایام نوروز در محل انبار شرکت غله به تعداد 20 غرفه در ایام نوروز با 15 الی 20 درصد تخفیف به مصرف کنندگان شهرستان.

* اقدامات انجام گرفته از طریق بازرسی در سه ماهه اول سال چه بوده است؟

754 مورد بازرسی از واحد های خرده و عمده تولیدی، صنعتی، انبارها و سردخانه شهرستان نقده انجام شد، که در این راستا 152 پرونده تخلف به ارزش 7 میلیارد و 613 میلیون و 248 هزار ریال تشکیل شد. و عمده ترین عناوین تخلفاتی واحد های مذکور گرانفروشی،عدم صدور فاکتور و عدم درج قیمت می باشد.

* در بخش پایگاه و بسیج اصناف چه اقداماتی صورت گرفته است؟

جذب اعضای جدید و تبدیل عضویت بسیجیان عادی به فعال، اعمال تخفیف 15 درصد به بسیجیان عضو پایگاه در موقع صدور پروانه، سازماندهی و اعزام 9 نفر به زیارت مرقد مطهر حضرت امام خمینی ( ره) با همکاری سپاه شهرستان در خرداد ماه سال جاری، برگزاری همایش تجلیل از کارگران شهرستان در محل شرکت آذرقند شهرستان با همکاری سپاه و شرکت کلیه اصناف و بازاریان بسیجی در راهپیمایی های مختلف در طول سال.

* بخش صنعت و معدن شهرستان نقده در حال حاضر چه وضعیتی دارد؟

کل واحد های تولیدی صنعتی و معدنی شهرستان74 واحد است که از این تعداد 34 واحد فعال صنعتی و 13 واحد غیر فعال می باشد. تعداد18 واحد تولیدی معدنی فعال و 4 واحد غیر فعال وجود دارد. عمده سنگ های معدنی شهرستان لاشه مالوان، سنگ چینی، سیلیس، مرمر، مرمریت، آهک، مصالح کوهی و شن و ماسه می باشد.میزان استخراج و برداشت سالانه واقعی از این معادن 56 هزار و 650 تن و میزان استخراج اسمی از این معان سالانه 124 هزار تن می باشد.

* خلاصه اقدامات صورت گرفته طی سه ماهه نخست سالجاری در بخش صنعت و معدن شهرستان چه بوده است؟

تمدید و ارسال نامه صدور جواز تاسیس و تمدید پروانه بهره براری به مراجعین و مدیران واحدهای تولیدی شهرستان، معرفی به تعداد 8 واحد طرح های نیمه تمام شهرستان به کارگروه بخش کشاورزی جهت مساعدت تسهیلات بانکی و اختصاص مبلغ 5 میلیارد و یکصد و هفتاد میلیون تومان با موافقت اعضای کارگروه و همچنین پیگیری مقدمات بعدی وام های اختصاصی طرح ها، تایید سوخت واحد های تولیدی صنعتی به صورت ماهانه در طی سال جهت ادامه فعالیت واحد تولیدی برابر آمار تولید ماهانه، تحویل چندین معدن شن وماسه برابر موافقت سازمان به متقاضیان با هماهنگی و حضور نمایندگان ادرات منابع طبیعی و امور آب و ... خلاصه ای از اقدامات صورت گرفته در این اداره می باشند./س

برچسب ها: معدن ، نقده ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.