دولت فدرال تمايلي براي کمک مالي به ديترويت ندارد

کنگره آمریکا در بدترین روزهای رکود بزرگ با یک رای گیری غیرحزبی موافقت کرد به دو شرکت از بزرگترین شهرهای دیترویت یعنی جنرال موتورز و کرایسلر کمک مالی بکند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از اسوشیتدپرس ؛
 به نظر می رسد اشتهای چندانی چه از طرف دموکرات ها و چه از طرف جمهوریخواهان در واشنگتن برای نجات زادگاه صنعت خودروسازی آمریکا وجود ندارد.

دیترویت اکنون نام خود را به عنوان بزرگترین شهر آمریکایی که اعلام ورشکستگی می کند ثبت کرده است.

مبلغ کمک مالی برای نجات دیترویت مبلغی هنگفت و چه بسا رقمی حدود 20 میلیارد دلار خواهد بود. با توجه به بدهی ملی 16 تریلیون و700 میلیارد دلاری دولت آمریکا و در حالی که دولت فدرال به سبب محدودیت های ناشی از کاهش خودکار هزینه ها که ازماه مارس به اجرا گذاشته شد تحت فشار است ، منابع فدرال برای چنین کمکی به شدت با محدودیت و فشار مواجه اند.

با توجه به اینکه دموکرات ها در مجلس سنا اکثریت جزئی دارند و جمهوریخواهان کنترل مجلس نمایندگان را کاملا در اختیار دارند، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای به تصویب رساندن پیشنهادهای کنونی خود در کنگره با دشواری هایی مواجه بوده است.

"راس بیکر" ، استاد علوم سیاسی در دانشگاه راتجرز که در امور کنگره تخصص دارد گفت :من فکر می کنم اوباما حتی اگر پیشنهاد نجات دیترویت را بدهد وقت خود را تلف کرده است. او آنقدر گرفتار و پرمشغله است که افزودن دیترویت نیز به فهرست مشغله ها آخرین چیزی است که وی ممکن است آن را بخواهد. من فکر می کنم دوره کمک های مالی دولت های بزرگ به آخر رسیده است.

رهبران سیاسی در واشنگتن خواستار کمک مالی به دیترویت نشده اند ، شهری که در دهه 1950 چهارمین شهر بزرگ آمریکا بود اما از آن پس جمعیت آن رو به کاهش بوده و ایام پرمشقت صنعت خودروسازی در دوره رکود 2008 تا 2009 نیز به آن سرعت بخشیده است.
کنگره هنوز از بن بست خارج نشده است.

فرصت ها برای خرج کردن مبالغ هنگفت برای کمک به دیترویت به شدت محدود است. کاخ سفید رویکرد صبر و انتظار در پیش گرفته است اما کاملا آشکار است که شور و شوق چندانی برای یک کمک مالی بزرگ دیگر ندارد.

"جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره طرح نجات فدرال احتمالی گفت :آیا ما می توانیم به دیترویت کمک کنیم؟ ما نمی دانیم.

 "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید نیز در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کمک مالی به دیترویت وجود دارد ، ظاهرا چنین کمکی را منتفی دانست.

"کارنی" گفت :البته ما مثل هر شهر دیگری در این کشور با شهر دیترویت نیز همکاری خواهیم کرد و با رهبران این شهر درباره سیاست ها به مذاکره خواهیم پرداخت.

اما در خصوص ناتوانی دیترویت در پرداخت دیون باید بگویم این مسئله ای است که رهبران محلی و طلبکاران باید به حل و فصل آن بپردازند. در هر حال ، ما نیز در هر گونه تلاش برای کمک به این شهر و ایالت (میشیگان) برای حرکت به جلو مشارکت خواهیم داشت.

پس از آنکه دیترویت روز پنجشنبه اعلام ورشکستگی کرد رهبران محلی هنوز خواستار کمک مالی فدرال نشده اند. ریک اسنایدر فرماندار جمهوریخواه ایالت میشیگان نیز چنین کمکی را درخواست نکرده است.

"اسنایدر" در مصاحبه اسوشیتدپرس با وی گفت :مردم نباید انتظار کمک مالی در سطح فدرال یا ایالتی را داشته باشند. ما در این باره بسیار سخت کوش بوده ایم. ما می خواهیم در سطح ایالتی شریک پشتیبان باشیم. من فکر می کنم دولت فدرال نیز می خواهد چنین نقشی داشته باشد.

اعضای هئیت کنگره ای میشیگان هنوز برای دریافت کمک مالی فدرال درخواست نکرده اند. سندر لوین Sander Levin از اعضای کنگره از ایالت میشیگان گفت :ما فقط نیاز به این داریم که یک قدم عقب بگذاریم و درباره این مسئله فکر کنیم.

"کوین اور" Kevyn Orr مدیر بحران شهر دیترویت گفت این شهر فعلا باز می ماند ، قبوض پرداخت و خدمات شهری عرضه می شود.

اما حل و فصل پرونده ورشکستگی ممکن است سال ها طول بکشد. دو صندوق بازنشستگی شهر قبل از اعلان ورشکستگی دیترویت شکایتی را برای جلوگیری از این اعلان تنظیم کردند. ورشکستگی دیترویت ممکن بود مزایا و مستمری بازنشستگی را، که بر اساس قوانین ایالتی تضمین شده است ، تغییر دهد. تاثیر ورشکستگی دیترویت روی کارگران کنونی شهر معلوم نیست.

"جرالد فور"د رئیس جمهور اسبق آمریکا پس از آنکه در سال 1975 تهدید کرد هرگونه طرحی را برای کمک مالی به شهر نیویورک وتو خواهد کرد ، با یک کمک مالی 2.3 میلیارد دلاری موافقت کرد که با شروطی همراه بود. اخیرا دولت فدرال یک کمک مالی به دو شرکت جنرال موتورز و کرایسلر کرد (شرکت فورد موتور درخواست کمک نکرد). دولت فدرال همچنین برای حمایت از موسسات بزرگ بانکی و وال استریت وارد عمل شد. بودجه طرح های محرک اقتصادی فدرال و وام های نجات مالی در سال پایانی دوره ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش آغاز شد و تا دوره ریاست جمهوری "باراک اوباما" ادامه یافت.

اکنون که اقتصاد به آهستگی رو به بهبود است ، بخش اعظم کمک های مستقیم ضد رکود دولتی پایان یافته است ،‌هرچند بانک مرکزی آمریکا از طریق پایین نگه داشتن نرخ های بهره میان مدت و نیز خرید 85 میلیارد دلار در ماه اوراق قرضه دولتی و رهنی همچنان به ارائه طرح های محرک مالی ادامه می دهد.

"بروس کاتز" ، مقام سابق اداره وزارت مسکن و توسعه شهری که اینک مدیر برنامه سیاست کلانشهری برای موسسه بروکینگز در واشنگتن است گفت :با توجه به بن بست حزبی در واشنگتن ، احتمال کمک مالی فدرال به دیترویت ضعیف است.

وی افزود :اما من فکر نمی کنم دولت فدرال از مخمصه رها شده باشد. دولت فدرال از سرمایه گذاران بزرگ در طرح های توسعه شهری دیترویت است و پول زیادی را در این شهر خرج می کند. دولت فدرال نقشی دارد که باید ایفا کند. دولت فدرال باید منابع خود را انعطاف پذیرتر کند و آنها را در راستای اولویت های دیترویت تنظیم کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار