تهيه سند چشم انداز، تدوين طرح جامع آب و بهره برداري از نخستين نيروگاه تلمبه ذخيره اي کشور و نيز سد گتوند ازچمله دستاوردهاي مهم بخش آب كشور در دولت هاي نهم و دهم است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو ، عليرضا دائمي سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو با بيان آنکه بخش آب کشور در هشت سال اخير به موفقيت هاي قابل توجهي دست يافته است، در باره سند چشم انداز، سياست ها و راهبردها و تدوين برنامه عملي بلندمدت آب کشور، گفت: اين سند در 200 نشست کارشناسي و با حضور بيش از يکصد نفر از خبرگان آب کشور در حدود يكهزار و 500 برگ مستند تهيه شده است و نقش مهمي در برنامه ريزي 20 سال آينده خواهد داشت.

وي گفت : تهيه چنين سندي در تاريخ مديريت آب کشور بي سابقه بوده است.

دائمي ، بهنگام سازي طرح جامع آب کشور را نيز يكي از دستاوردهاي مهم بخش آب كشور اعلام كرد و ادامه داد: طرح جامع آب کشور در سال 73 تهيه شده بود که در سال 86 ضرورت تهيه طرح جامع آب با توجه به تغييرهاي اقليمي و افزايش مصارف و گذر از فراواني آب به دوره تنش آبي تبيين شد. 

وي افزود: از سال 87 تا سال 91 بيش از 800 جلد گزارش هاي مرتبط با طرح جامع آب کشور تهيه و گزينه هاي مختلف و برنامه ها و مدل هاي تصميم ساز متناسب با پيشرفته رين فناوري هاي جهان به کار گرفته شد. 

سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو، بهره برداري از نخستين نيروگاه تلمبه ذخيره اي کشور را از ديگر شاخص هاي عملکردي بخش آب در هشت سال اخير ذکر كرد و افزود: در سال جاري نخستين واحد نيروگاه تلمبه ذخيره اي کشور در سياه بيشه مازندران با ظرفيت حدود يكهزار مگاوات به بهره برداري رسيد.

وي اين نيروگاه را در زمره بالاترين فناوري هاي جهان و در منطقه بي نظير دانست و افزود: 10 سال کار مداوم ده ها هزار کارگر، مهندس و محقق به احداث اين مجموعه بزرگ شامل دو سد و چهار واحد نيروگاه هر کدام به ظرفيت 250 مگاوات منجر شد. 

دائمي بهره برداري از سد گتوند را نيز از ديگر افتخارهاي دولت كنوني دانست و گفت: در سال 91 بزرگترين سد خاکي کشور با ظرفيت مخزن 5.7 ميليارد مترمکعب، ارتفاع 185 متر و ظرفيت توليد انرژي يكهزار مگاوات در گتوند خوزستان به بهره برداري رسيد.

وي ادامه داد: با احداث اين سد، امکان تنظيم آب رودخانه کارون در ترسالي ها و خشکسالي ها فراهم شده است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار