"بيژن خواجه پور" در مقاله اي که در پايگاه تحليلي "المانتيور" منتشر کرده، با اذعان به بي تاثير بودن تحريم ها بر کشورمان به گسترش موفقيت آميز روابط اقتصادي ايران و کشورهاي آسيايي اشاره مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المانيتور، خواجه پور با اشاره به روابط ديرينه اقتصادي و تجاري دولت ايران و کشورهاي آسيايي مي نويسد "ايران متحد تجاري و اقتصادي سنتي کشورهاي آسيايي بوده است. پس از پيروي انقلاب اسلامي ايران روابط ايران و کشورهاي آسيايي بيش از پيش گسترش يافت و تقويت شد با اين حال در طول چندين سال گذشته اين روابط پيشرفتي چشمگير داشته است. علت اصلي اين موضوع را مي توان تحريم هاي وضع شده اقتصادي از سوي کشورهاي غربي عليه ايران دانست. در اين مقاله تصميم داريم تا به تغييرات ايجاد شده در صادرات ايرانيان و تغيير در شرکاي اقتصادي آن کشور اشاره کنيم.

نويسنده اذعان مي کند که گسترش روابط ايران با کشورهاي آسيايي موجب شده تا تاثيرات منفي ناشي از تحريم هاي وضع شده از سوي کشورهاي غربي عليه کشورمان خنثي شوند و در اين باره مي افزايد "با آغاز تحريم هاي اتحاديه اروپا از سال 2012 ميلادي عليه بخش نفتي ايران صادرات نفتي جمهوري اسلامي ايران به کشورهاي غير اروپايي افزايش يافت و اين مهمترين عامل در حفظ و افزايش صادرات نفتي ايران به کشورهاي خارجي بوده است. يک عامل مهم ديگر افزايش صادرات غير نفتي جمهوري اسلامي ايران در طول اين مدت زمان بوده است. در واقع ايران بخوبي موفق شده تا توازني ميان صادرات نفتي و غير نفتي خود برقرار نمايد.

واقعيت آن است که صادرات محصولات غير نفتي از سوي ايران از جمله سيمان و مواد پتروشيمي مي تواند با هزينه کم در داخل آن کشور انجام شود. دولت ايران موفق شده تا با افزايش صادرات غير نفتي وابستگي اش به نفت و صادرات محصولات نفتي را کاهش دهد. طبق ارزيابي هاي انجام شده در سال جاري ميلادي از آغاز ماه مارس سال 2013 ميلادي تاکنون صادرات غير نفتي ايران به ارزش 7.7 ميليارد دلار بوده است.

همچنين بايستي اظهار داشت که ايران موفق شده تا با از طريق صادرات محصولات نفتي و گازي خود به کشورهاي آسيايي سود خوبي کسب نمايد. گرچه کشورهاي اروپايي تلاش کرده اند تا با تحريم هاي بانک هاي ايراني مسير نقل و انتقال مالي آن کشور را با مشکل مواجه سازند اما واقعيت آنست که ايران موفق شده تا سازوکارهاي تازه اي را براي نقل و انتقالات مالي وبانکي خود بيابد. جمهوري اسلامي ايران موفق شده تا از طريق سازوکارهاي تازه اي از جمله صادرات نفت در مقابل دريافت طلا و يا مبادله تهاتري محصولات خود را صادر کند." 

نويسنده در ادامه با اشاره به تغيير موفقيت آميز شرکاي تجاري ايران مي نويسد "جمهوري اسلامي ايران در دهه 90 ميلادي و پس از پايان جنگ تحميلي هشت ساله تصميم گرفت تا با کشورهاي اروپايي از جمله کشور آلمان به مبادلات اقتصادي و تجاري بپردازد. با اين حال پس از اعمال تحريم کشورهاي اروپايي عليه ايران به دليل ادامه برنامه هسته اي آن کشور ايرانيان تصميم گرفتند تا فعاليت هاي اقتصادي خود با کشورهاي آسيايي از جمله چين و هندوستان را گسترش دهند. براي مثال در سال 2009 ميلادي ميزان مبادلات تجاري ايران با کشورهاي آسيايي به بيش از 75 درصد و با ساير کشورهاي جهان به 25 درصد رسيد. در سال 2012 ميلادي، ميزان مبادلات تجاري کشورهاي عضو اتحاديه اروپا با ايران از 27.8 ميليارد يورو در سال 2011 به 12.8 ميليارد يورو کاهش يافت. در اين ميان اما کشورهاي آسيايي از جمله ژاپن، کره جنوبي، هندوستان و چين به ميزان قابل توجهي واردات نفت خود از ايران را افزايش دادند."

نويسنده در ادامه با اشاره به گسترش روابط اقتصادي و تجاري جمهوري اسلامي و امارات متحده مي افزايد "امارات متحده نيز يکي از شرکاي تجاري و اقتصادي اصلي دولت ايران است. بخصوص در اين ميان مي توان به دبي اشاره کرد که صادرات و واردات بالايي با ايران دارد. از جمله کشورهاي ديگر که به روابط اقتصادي و تحاري به ايران مي پردازند مي توان به کشور عراق اشاره کرد که بطور سالانه در حدود 10 ميليارد دلار روابط تجاري و اقتصادي با جمهوري اسلامي ايران دارد. از جمله کشورهاي آسيايي ديگر که با ايران روابط گسترده تجاري و اقتصادي دارند نيز مي توان به ترکيه، افغانستان، ترکمنستان و پاکستان اشاره کرد. 

نويسنده در ادامه با اشاره به تلاش دولت جديد کشورمان به بهبود روابط با کشورهاي اروپايي مي افزايد "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ايران پس از پيروزي در انتخابات اظهار داشت که تلاش مي کند تا از تاثير تحريم هاي وضع شده ضد ايراني عليه ايران بکاهد. وي در اين باره اظهار داشته است که قصد دارد تا روابط تجاري ايران و کشورهاي اروپايي را بهبود بخشد و در اين راستا تلاش نمايد. ايران ظرف چهار سال آينده نيز تلاش خواهد کرد تا روابط اقتصادي خود با کره جنوبي، آفريقاي جنوبي و برزيل را تقويت نمايند. در اين باره  جمهوري اسلامي ايران ظرف چهار سال آينده تلاش خواهد کرد تا توازني ميان صادرات نفتي و غير نفتي خود برقرار نمايد." 



برچسب ها: ایران ، تحریم ، آسیا ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار