کتاب «نقش سیاق در تفسیر قرآن و فقه» که توسط عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن تألیف شده است، تا پایان ماه رمضان منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کوثری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «نقش سیاق در فقه و تفسیر قرآن» تا پایان ماه رمضان خبر داد و گفت: این کتاب حاصل پژوهشی است که در مرکز فرهنگ و معارف قرآن انجام گرفته و توسط حجت‌الاسلام ربانی رئیس سابق دفتر تبلیغات اسلامی ارزیابی شده است و به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر خواهد شد.

وی در مورد ضرورت انجام این پژوهش بیان کرد: ساحت علوم قرآنی نیز همانند علوم دیگر می‌تواند بسترساز بسیاری از قواعد و مسائل مستحدثه‌ای باشد که در تبیین ابعاد قرآن نقش‌آفرین هستند و موضوع سیاق و تأثیر آن در فقه از این دسته‌اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: اهمیت سیاق تا به آن مرتبه است که زرکشی معتقد است که راغب اصفهانی آن چه از قیود در معانی کلمات افزوده است به این دلیل بوده که از سیاق بهره گرفته است. برخی مفسران مانند علامه طباطبایی نیز توجهی ویژه به سیاق داشته و در بسیاری از آیات به آن استناد کرده‌اند. همچنین فقها نیز در موارد متعددی با استناد به سیاق، حکم شرعی را استنباط کرده‌اند؛ بنابراین بررسی موضوع سیاق و ابعاد و حدود آن ضروری می‌کند.

کوثری افزود: انواع سیاق، شرایط تحقق سیاق، حجیت سیاق، نقش سیاق در تفسیر قرآن، جایگاه سیاق در فقه و آثار کاربردی سیاق از جمله مباحثی است که در این کتاب طرح شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است./س

برچسب ها: قم ، نقش ، سیاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.