در حالی که معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرده است که ثبت‌های ملی تا پیش از سال ۸۴ «عجولانه» بوده و امروز با مشکل مواجه شده است اما این رویه، در روزهای پایانی دولت دهم نیز با برگزاری جلسات «اضطراری» برای ثبت میراث ملی در حال رخ دادن است.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تنها مرجعی است که می‌تواند در کشور آثار میراث فرهنگی، میراث معنوی، مکان - رویدادها و ... را به ثبت ملی برساند. آمار بالای ثبت‌های ملی از جمله افتخارات این سازمان در دولت‌های نهم و دهم است که بارها مورد تأکید رؤسای متعدد این سازمان قرار گرفته است.

یکی از آخرین مواردی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به ثبت ملی آن اقدام کرد «ثبت آیین سفره افطار ایرانی» است که جمعه 21 تیرماه امسال با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و جمعی از مسئولان در کاخ نیاوران از لوح ثبتی آن رونمایی شد.

اما در سال جاری هنوز شورای عالی سیاستگذاری ثبت که پرونده‌های ثبت از سراسر کشور در آن، تجمیع و بررسی می‌شود برگزار نشده است، آتوسا مومنی، معاون میراث فرهنگی کشور در پاسخ به این ابهام درباره ثبت سفره افطار ایرانی به خبرنگار فارس می‌گوید: « برای ثبت آیین سفره افطار ایرانی، جلسه اضطراری تشکیل دادیم و امضای تمام اعضای شورا گرفته شد. این جلسه اضطراری برای ثبت، 19 تیرماه برگزار شد.» 

وی ادامه می‌دهد: « اگر امضای اعضای شورای ثبت نباشد اصلاً امکان صدور لوح ثبتی وجود ندارد. تمام امضاها به لوح پیوند می‌شود و در ستاد از آن نگهداری می‌شود.»

معاون میراث فرهنگی و گردشگری کشور در آخرین نشست خبری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده بود که «تا قبل از سال 84 عزمی برای ثبت ملی آثار در کشور صورت گرفت ولی چون عجولانه بوده، سلسله‌وار و دقیق نبوده، بنابراین اغلب پرونده‌هایی که با رأی دیوان عدالت اداری از ثبت خارج شده‌اند، به همان دوران بر می‌گردد.»

با این تفاسیر، برگزاری جلسه اضطراری برای ثبت ملی در روزهای پایانی دولت دهم، این نگرانی را به وجود می‌آورد که دولت‌های بعدی نیز ثبت‌های این دولت را «عجولانه» بخوانند تا تعرض به ثبت‌های ملی را توجیه کنند.

بنابر آمار اعلام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، در حوزه ثبت آثار تاریخی تا قبل از انقلاب اسلامی 8 هزار و 622 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و از سال 57 تا پایان دولت هشتم، 15 هزار اثر به فهرست میراث ملی، اضافه شده و تعداد آثار ثبت ملی از سال 84 تا 17 تیرماه امسال، به 32 هزار و 699 اثر رسیده است که البته طی روزهای اخیر این آمار، قطعاً افزایش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.