جراحان گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکي مشهد نخستين بار موفق به برداشت تومور مغزي با استفاده از دستگاه ناوبري حين عمل (نويگشن) در مرکز آموزشي پژوهشي درماني طالقاني شدند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر مهرداد شيخ نظام جراح اين عمل اظهار داشت: ‌اين عمل بر روي يک بيمار 40 ساله مبتلا به تومور داخل بافت مغزي که با علائم سردردهاي شديد و تشنج به اين مرکز ارجاع داده شده بود، با استفاده از دستگاه ناوبري حين عمل با موفقيت انجام شد.

اين جراح مغز و اعصاب با اشاره به اينکه بيمارستان قائم(عج) مجهز به دستگاه نويگيشن است و در حال حاضر اعمال مرتبط با گوش، حلق و بيني و تومورهاي اين نواحي در اين مرکز انجام مي شود خاطر نشان کرد: ‌اين عمل در حيطه برداشت تومور مغزي نخستين بار بود که در دانشگاه انجام مي شد.

دکتر مهرداد شيخ نظام با اشاره به اينکه در تومورهايي که در داخل مغز  است جراح نياز به اطلاعات دقيق براي رسيدن به نزديکترين محل تومور دارد خاطر نشان کرد: ‌با استفاده از اين دستگاه علاوه بر نمايش موقعيت عمل ، کمترين آسيب به بافتهاي حياتي مغز مي رسد و همچنين برداشت تومور نيز با اطمينان بيشتري صورت مي گيرد.

وي خاطر نشان کرد: ‌در اين عمل تومور با موفقيت برداشته شد و هيچ آسيبي به بخشهاي حياتي مغز از جمله تکلم و حسي حرکتي وارد نشد و در حال حاضر وضعيت بيمار که در بخش جراحي اعصاب بستري مي باشد رو به بهبودي است.

اين جراح مغز و اعصاب تاکيد کرد: جراحان گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکي مشهد دوره هاي لازم براي انجام اعمال مرتبط با مغز با استفاده از اين دستگاه را ديده اند و در حال حاضر امکان انجام اين دسته از عملها در دانشگاه علوم پزشکي مشهد فراهم شده است.

گفتني است: سامانه ناوبري حين عمل (نويگيشن) دستگاهي است که به عنوان کمک کننده جراح است ودر حين جراحي، موقعيت نوک ابزار جراح را روي تصاوير پزشکي بيمار نشان مي‌دهد. اين دستگاه باعث مي‌شود زماني‌ که ابزار جراح در کنار اندام‌هاي آسيب‌پذير قرار مي‌گيرد، پزشک را آگاه کرده و دقت وي را افزايش دهد./ح
برچسب ها: تومور ، مغز ، جراحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار