نویسنده و پژوهشگر تاریخ نیشابور گفت: کتاب تاریخی «نیشابور در عصر ترکان» در بردارنده مهم‌ترین تحولات نیشابور در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دوره حاکمیت حکومت‌های غزنوی و سلجوقی است.


هادی بکائیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد افزود: نام کتاب شاید تداعی کننده تاریخ‌نگاری محلی باشد اما واقعیت این است که نیشابور این دوره نقشی حیاتی در معادلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی سرزمین ایران داشته است.

وی معتقد است: اگر این مقطع تاریخی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد شاید بتوان درک صحیح‌تری از سخن استاد شفیعی کدکنی که می‌گوید: «نیشابور در نگاه من فشرده‌ای است از ایران بزرگ» به دست آورد که ناظر بر نقش و جایگاه این شهر در تحولات گوناگون است.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ نیشابور ادامه داد: کتاب مذکور بررسی مفید و مختصر بخش مهمی از تاریخ ایران است که در قامت یکی از کلان شهرهای دنیای اسلام در قرون چهارم تا ششم هجری جلوه کرده است.

بکائیان بیان داشت: این کتاب در ده فصل تنظیم شده است و ابتدا با ذکر جغرافیای تاریخی نیشابور در دوران یاد شده مباحث شروع و به‌ترتیب با اوضاع سیاسی این شهر در دوران غزنوی و سلجوقی، ساختار اجتماعی، مذهبی، خاندان‌های مهم، دیوان‌سالاران نیشابوری، موقعیت و جمعیت، اوضاع اقتصادی و علمی و فرهنگی ادامه می‌یابد و در پایان تعدادی از مهم‌ترین مشاهیر علمی و فرهنگی نیشابور را در آن دوران معرفی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این «گزارش معماری موزه متروپولیتن از کاوش‌های نیشابور» توسط بنده، ترجمه و منتشر شده است.

بکائیان یادآور شد: بخش دیگری از پژوهش‌های موزه متروپولیتن نیویورک با عنوان «فلزکاری نیشابور در اوایل عصر اسلامی» کتاب دیگری است که به‌زودی با ترجمه بنده منتشر می‌شود./س

برچسب ها: نیشابور ، عصر ، ترکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.