مديركل دامپزشكي خوزستان گفت: نخستين مرحله عرضه مرغ بدون آنتي بيوتيك (مرغ سبز) با قيمت مناسب در سراسر استان آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، مصطفي كناركوهي اظهار كرد: با توجه به وظيفه سازمان مبني بركنترل توليد، نگهداری و عرضه فراورده هاي خام دامي بدون عوامل بيماري زا و ميكروبي و تضمين كيفيت انواع فراورده ها كه مرغ يكي از اين اقلام است، کار  نظارت بر عرضه مرغ بدون آنتي بيوتيك همزمان با تولید آن  آغاز شد.

وي افزود: اين نوع مرغ با استفاده از نژادهاي گوشتي  در حداقل زمان و با ضريب تبديل پايين توليد مي شود.

كناركوهي گفت: مرغداران در روش پرورش سنتی و معمول براي مقابله با اجرام ميكروبي، اقدام به استفاده از آنتي بيوتيك‌ها مي كنند كه اين آنتي بيوتيك ها هم براي پيشگيري و هم براي درمان استفاده مي شوند و مصرف آن به امري عادي تبديل شده است. اما این اداره کل نیز در راستای طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک که در حال حاضر در برخی از استانهای کشور در حال انجام است با همکاری بخش خصوصی اقدام به تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک کرده است.

مديركل دامپزشكي خوزستان تصريح كرد: طرح توليد مرغ بدون آنتي بيوتيك از ابتدای سال جاری با همكاري بخش خصوصي آغاز و در مرحله نخست 4 مرغداري در استان به صورت آزمايشي تحت پوشش قرار گرفتند. در اين طرح به منظور به حداقل رساندن احتمال بروز بيماري‌ها، نخست بايد نوع جوجه مقاوم انتخاب و با برنامه مشخص زماني، واكسيناسيون  آنها انجام شود. همچنين جوجه ريزي در ساختمان داراي شرايط امنيت زيستي انجام و مواد غذايي و آب آشاميدني سالم برای آنها تامين شود.

وي ادامه داد: در طول نگهداري مرغ نيز در 15، 30 و 40 روزگي نمونه‌هايي از قسمتهاي مختلف مرغ گرفته مي شود كه در اين نمونه گيري هااستفاده از آنتي بيوتيك مورد بررسی قرار می گیرد که درصورت مثبت بودن مرغهای آن مرغداری در هر مرحله ای که باشند از طرح مرغ بدون انتی بیوتیک خارج می شوند.

كناركوهي گفت: يكي از حسنهاي اين طرح اين است كه مرغداران نياز نيست دوره پرهيز از كشتار كه  به خاطر استفاده از آنتي بيوتيك براي خروج اين مواد از بدن مرغ است، را سپري كنند كه اين دوره خود زمان پرورش مرغ و هزينه نگهداري آن را بالا مي‌برد.

مديركل دامپزشكي خوزستان عنوان كرد: هدف از اجراي طرح مرغ بدون آنتي بيوتيك اين است كه جمعيت انساني از آنتي بيوتيك مصون بماند؛ زيرا استفاده بي رويه از آنتي بيوتيك ها موجب مي شود در زمان نياز به استفاده از اين مواد، مصرف آن پاسخ ندهد و درمان انجام نشود. همچنين مصرف بي رويه آنتي بيوتيك ها در افزايش بسياري از بيماري ها از قبيل سرطان و بيماري هاي خوني موثر است.

وي با بيان اينكه زمان كشتار مرغ بدون آنتي بيوتيك با مرغ هاي معمولي متفاوت است، افزود: اين مرغها در پاكتهاي خاصي كه به رنگ سبز و با عنوان مرغ بدون آنتي بيوتيك مشخص شده‌اند، عرضه مي شوند كه هم استانيهای عزیز لازم است در زمان خريد به اين علایم دقت كنند. البته مصرف اين نوع مرغ در استان تازگي ندارد و پيش از اين از استانهاي اصفهان، فارس و گيلان وارد استان مي شد ولي هم اكنون با توليد آن در استان و افزايش عرضه کاهش قیمت ان را شاهد خواهیم بود.

كناركوهي گفت: مرغ بدون آنتي بيوتيك بر اساس توافق با سازمان صنعت، معدن و تجارت و متوليان بازار با قيمت 800 تومان کمتر از مرغ معمولي عرضه مي شود. فعلا عرضه این نوع مرغ تنها به صورت كشتار روز است که البته در آينده به صورت مرغ منجمد نيز عرضه خواهد شد.

کنارکوهی گفت: با توجه به استقبال گسترده مرغداران از تولید این نوع مرغ و مراجعات فراوان به اداره کل جهت قرارگرفتن در این طرح امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آن باشیم که کل مرغ تولیدی استان مرغ بدون انتی بیوتیک باشد./س

 
برچسب ها: عرضه ، مرغ ، سبز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.