مدیرکل انتقال خون استان قزوین به تشریح چگونگی شناسایی دو مورد گروه خونی نادر RH NULL در استان قزوین و همچنین نجات یک بیمار با گروه خونی نادر از مرگ حتمی پرداخت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر کیانی از شناسایی یک گروه خونی جدید در این استان خبر داده بود که با توجه به اهمیت موضوع و همچنین ابهامات در این خصوص به گفت‌وگو با وی نشستیم که در پی می‌آید.

شناسایی گروه خونی نادر در قزوین چگونه صورت گرفت؟

خانم 41 ساله پس از مراجعه به بیمارستان رازی قزوین با تشخیص اولیه کم‌خونی مورد تزریق دو واحد پک سل A منفی بدون مشاهده ناسازگاری در آزمایش کراس مچ قرار می‌گیرد و متعاقب آن یک هفته بعد برای ادامه درمان و مشاوره هماتولوژی به بیمارستان بوعلی شهر قزوین ارجاع داده شده و بستری می‌شود.

در آنجا به دنبال تزریق دو واحد پک سل، بیمار دچار آنتی‌بادی ناخواسته در سرم خونی شده که برای پیگیری موضوع و یافتن خون سازگار نمونه خون بیمار به آزمایشگاه اداره کل خون استان قزوین ارجاع داده می‌شود.

شناسایی این گروه خونی با چه آزمایش‌های صورت گرفت؟

در آزمایشگاه انتقال خون استان قزوین با انجام آزمایش غربال‌گری آنتی‌بادی در سرم بیمار کارشناسان آزمایشگاه پی به وجود آنتی‌بادی علیه آنتی‌ژن‌های با شیوع بالا در خون بیمار می‌شوند که برای تشخیص نهایی به علت فقدان آنتی‌سرم‌های لازم به بخش ایمنو هماتولوژی ستاد مرکزی انتقال خون ایران با هماهنگی‌های لازم به صورت اورژانسی منتقل می‌شود.

پروسه انجام شده توسط کارشناسان چگونه بود؟

طی پروسه انجام شده توسط کارشناسان آزمایشگاه این نوع هماتولوژی ستاد مرکزی با انجام تست‌های تکمیلی گروه خونی نادر RH NULL برای بیمار مسجل می‌شود.

با توجه به اینکه شیوع گروه خونی RH NULL که فاقد هیچ‌یک از آنتی‌ژن‌های RH است حدود یک در 6 میلیون فرد در جامعه می‌باشد، در این شرایط احتمال وجود گروه خونی مشابه در خانواده فرد متحمل‌تر است.

اداره کل انتقال خون استان قزوین چگونه این قضیه را پی‌گیری کرد؟

آنتی‌سرم‌های تشخیصی از ستاد مرکزی به انتقال خون استان قزوین ارسال و کارشناسان آزمایشگاه اداره کل انتقال استان قزوین نسبت به فراخوان اعضای خانواده بیمار اقدام کرده و با نمونه‌گیری و انجام آزمایش‌های تشخیصی یکی از برادران بیماران با گروه خونی مشابه RH NULL شناسایی می‌شود.

خون‌گیری از این فرد و انتقال آن چگونه انجام شد؟

همزمان با این اقدامات پزشکی متخصص بیمارستان بوعلی قزوین به علت هموگلوبین سه بیمار در ساعت 21 درخواست خون اورژانس برای بیمار می‌کند و انتقال خون استان قزوین با فراخوان تیم اهدا‌کنندگان و بخش فرآورده اداره کل انتقال خون استان قزوین و با هماهنگی ستاد مرکزی انتقال خون ایران نسبت به خون‌گیری از فرد مورد نظر اقدام می‌کند.

با انجام تست‌های تشخیص عفونی و رعایت استانداردهای انتقال خون پس از فرآورده‌گیری یک واحد پک سل برای مصرف بیمار در ساعت 30 دقیقه بامداد به بیمارستان بوعلی قزوین ارسال و طی 72 ساعت به علت شرایط ویژه بیمار طبق دستور پزشک معالج این پروسه با حضور و نظارت کارشناسان انتقال خون قزوین در محل بیمارستان دو بار دیگر تکرار می‌شود.

حال عمومی بیمار چگونه است؟

پس از تزریق واحدهای خونی با افزایش میزان هموگلوبین بیمار، حال عمومی وی رو به بهبودی رفته و از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کند.

چرا این گروه خونی «نادر» عنوان شده است؟

با توجه به اینکه میزان شیوع گروه خونی RH NULL در میانگین جوامع یک در 6 میلیون نفر گزارش شده و نخستین مورد آن در استان قزوین با این توصیف شناسایی شده است همکاری بی‌شائبه کار درمان بیمارستان بوعلی قزوین و همکاران بخش ایمنو هماتولوژی ستاد مرکزی انتقال خون ایران که همگام با اداره کل انتقال خون استان قزوین برای تشخیص تهیه، تزریق فرآورده‌ خونی و نجات جان بیمار با نهایت دقت و سرعت عمل ارائه خدمت کردند شایسته تقدیر و تشکر است.

این مهم را می‌توان موفقیت بزرگ علم پزشکی دانست؟

بله، قطعاً همین‌طور است و این موفقیت بزرگ در علم پزشکی ایران را به همه کارکنان سازمان انتقال خون ایران و جامعه پزشکی کشور که با دقت، تعهد و پشت‌کار در راستای رفع نیاز بیماران و نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی تلاش می‌کنند، تبریک می‌گویم.

برچسب ها: خون ، گروه ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.