واژگان معادلسازي شده كش لقمه به جاي پيتزا، درازآويز تزييني به جاي كراوات بنابر استنادات از توليدات فرهنگستان زبان و ادب فارسي به زعم كارشناسان اين فرهنگستان دست پخت مردم كوچه و بازار بوده اند.

باشگاه خبرنگاران- واژگان معادلسازي شده كش لقمه به جاي پيتزا، درازآويز تزييني به جاي كراوات بنابر استنادات از توليدات فرهنگستان زبان و ادب فارسي به زعم كارشناسان اين فرهنگستان دست پخت مردم كوچه و بازار بوده اند.

گفتني است كه درست در زماني كه مصوبات اخير فرهنگستان زبان و ادب فارسي از سوي مردم مورد تمسخر قرار گرفته و تا اندازه موجبات مزاح و شوخي اقشار مختلف جامعه اعم از زبانشناسان، شاعران، نويسندگان و مردم عادي را فراهم كرد برخي از كارشناسان فرهنگستان زبان و ادب فارسي از زير بار تصويب واژگان معادلسازي شده‌اي چون كش لقمه و دراز آويز تزييني شانه خاله كرده و آنها را دستپخت طنز پردازي مردم دانستند. 

لازم به ذكر است كه هرگز واژه‌اي كه به اصطلاح دستپخت مردم باشد مورد دفاع فرهنگستان زبان و ادب فارسي قرار نمي‌گيرد در صورتي كه شكل ساختاري بومي شده واژگان مهماني چون پيتزا و  كراوات تا به امروز به دفعات از سوي فرهنگستان دفاع شده‌اند. 

خاطر نشان مي‌شود كه بنابر ادعاهاي طرح شده پيتزا و  كراوات به صورت رسمي معدلسازي نشده‌اند./ي2

يادداشت از نسرين خداياري.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار