شاعر بزرگ كشورمان از خاطرات رمضان دوران نوجواني‌اش مي‌گويد.

عبدالجبار كاكايي شاعر بزرگ كشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران، در خصوص احساس و نگاهش به ماه مبارك رمضان گفت: در ماه مبارك رمضان تحولي خاص در نحوه زندگي انسانها از حيث مراقبت اعمال و رفتار ايجاد مي‌شود و مراقبتي هوشيارانه بر مباني اخلاقي ما تحكم مي‌كند. 

وي ادامه داد: امكان توكل و سير مطالعه در متون مذهبي و رجوع به خواندن ادعيه در اين ماه پر رنگ‌تر و مراوده‌هاي اجتماعي و صله ارحام بيشتر است.  

كاكايي اظهار داشت: در اين ماه مبارك وقتي ايجاد مي‌شود كه بيشتر به ياد افراد گرسنه و بي‌بضاعت باشيم و به كمك آنها بشتابيم و در كل ماهي است كه تمامي احتياجات معنوي انسان برآورده مي‌شود. 

اين شاعر با اشاره به رمضان‌ها و سحرهاي دوران كودكي‌اش عنوان كرد: از كودكي هيچ وقت خانواده ما را در انجام امور ديني و مذهبي اجبار نمي‌كردند و علاقه من به اين امور براساس آموزه‌هاي رفتاري آنها صورت گرفت. 

كاكايي بيان كرد: در سحرهاي ماه رمضان در دوران نوجواني‌ام هميشه از صداي نماز خواندن پدرم و صداي برخورد قاشق وي در به بشقاب بيدار مي‌شوم و اين خاطره‌اي دل انگيز براي من از دوران نوجواني‌ام است. 

وي به عنوان پيامي اخلاقي در جهت ادبيات رفتاري عنوان كرد. بعضي از خانواده‌ها تحكم و تكليف را اصل اساسي براي آموزش‌هاي اخلاقي و ديني قرار مي‌دهند و فرزندان را با جملات امري به سوي موضوعات مذهبي مي‌برند. 

وي خاطر نشان كرد: بهتر است كه به جاي ادبيات كلامي از ادبيات رفتاري استفاده كنيم چرا كه ادبيات رفتاري كار سازتر رفتارمان آموزگار بهتري در جهت نفي و از بين بردن رفتارهاي نامناسب فرهنگي است./ي2
برچسب ها: کاکایی ، شاعر ، ماه رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.