یک کارشناس سیاست‌خارجی گفت: به نظر می‌رسد با برکناری محمد مرسی و شكست سياست‌هاي تركيه در سوريه، تئوری عمق استراتژیک داوود اغلو و ادعای رهبران اين كشور به ویژه رجب طیب اردوغان، به بن بست نهایی رسیده است.

 حسن صادقیان در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به شكست تئوري‌هاي تركيه درمعادلات سياسي منطقه اظهار داشت:مسئله‌اي كه تا حدودي از افكار عمومي دور مانده بود، شكست سياست‌هاي تركيه در سوريه و پيروزي محمد مرسي بر اساس تئوري‌هاي داوود اوغلو در مصر بود.

وی افزود: بنابراين با برکناری مرسی در مصر، ترکیه آخرین امیدهای خود، در خصوص تداوم تئوری عمق استراتژیک داوود اغلو را از دست داد.
 
صادقيان به تغيير روند سياست‌خارجي تركيه اشاره و تصريح كرد: بر اين اساس شکست در معادلات سیاسی منطقه همزمان با انتخاب "حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی" به عنوان رئیس‌جمهور آینده ایران، دولت ترکیه را بر آن خواهد داشت، تا اين بار براي خروج از تنگناهاي منطقه بار ديگر روابط خود با ایران را بهبود بخشد.
 

وی افزود: از اين رو با توجه به شرایط سیاسی موجود، این بار ایران است که می‌تواند با یک دیپلماسی قوی و کارآمد از ترکیه و کشورهای هم قطار آن، بهترین استفاده سیاسی- اقتصادی را داشته باشد.

این کارشناس سیاست‌خارجی در پایان به بهبود روابط ایران با جهان غرب اشاره و خاطر نشان كرد: بهبود رابطه ایران با جهان غرب مسئله مهمی است که می‌تواند وزنه قدرت ایران را در قبال ترکیه افزون کند، چرا که در اين صورت تركيه ديگر نقش رهبري و ميانجي‌گري خود را در منطقه از دست خواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار