روستاييان و عشاير سهم بالايي در توليد انواع فرش در کشور دارند

بيش از 80 درصد توليدات فرش کشور توسط روستاييان وعشاير انجام مي‌شود

محمد بهاروند مدير کل اتحاديه فرش دستباف روستايي و عشايري کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: براساس آمارهاي موجود بيش از 80 تا 90 درصد فرش مصرفي کشور و صادراتي در روستاها و حاشيه‌ها شهرها توليد مي‌شود و سهم شهرها در رابطه با توليد فرش عمدتا به صورت تابلو فرش و فرش هاي با نماي چهره است.

بهاروند تصريح کرد: فرش روستايي و عشايري برگرفته از مضامين روستا و عشاير است.

رئيس اتحاديه فرش دستباف روستايي و عشايري با انتقاد از عملکرد برخي دستگاه ها در قبال وضعيت توليد فرش و صادرات آن عنوان کرد: بعضي از دستگاه‌ها همکاري خوبي با مسئولان فرش کشور دارند اما برخي ديگر متاسفانه چوب لاي چرخ توليدات فرش کشور مي‌گذارند. در شرايط کنوني با توجه به وضعيت تحريم هاي اقتصادي اعمال شده از سوي آمريکا بهتر است که مسئولان همکاري و همدلي بيشتري در رابطه با وضعيت صنعت فرش با مسئولان مربوطه داشته باشند.

بهاروند افزود: در بخش صادرات فرش آمريکا به شدت چوب لاي چرخ صادرات فرش ايران گذاشته به طوري که ديگر فرش ايران به صورت مستقيم وارد آمريکا نمي‌شود بلکه اين کالاي ايراني امروزه به اسم فرش پاکستان و ترکيه وارد خاک آمريکا مي شود که اين شرايط سختي را براي صادر کنندگان فرش دستباف به وجود آورده است.

بهاروند در رابطه با يکي ديگر از مشکلات توليدکنندگان فرش تصريح کرد: شرايط تحريم هاي اقتصادي اعمال شده از يک طرف و وضع مقررات داخلي از سوي برخي از دستگاه ها مانند وزارت امور اقتصادي و دارايي در حوزه گمرک و وزارت صنعت و معدن و تجارت ظلم مضاعفي را در حق صنعت فرش کشور رقم زده است به گونه اي که براساس نظر گمرک و وزارت صنعت و معدن و تجارت صادرکنندگان فرش موظفند ظرف يک سال يا اصل فرش را برگردانند و يا ارز حاصل از صادرات آن را به مرکز مبادلات ارزي ببرند که اين خود شرايط سختي را براي صادرکنندگان فرش آن هم محصولي که هيچ گونه يارانه‌اي از دولت دريافت نمي‌کند شده است.

وي عنوان کرد: مسئولان بهتر است در نظر داشته باشند که در شرايط فعلي که حمل و نقل جابه جايي چمداني ارز ممنوع است چه گونه ما بايد ارز حاصل از صادرات فرش را به کشور برگردانيم همان طور که مي دانيد براساس مقررات کشورهاي عضو اتحاديه اروپا بالاتر از سقف 10 هزار يورو و تا 10 هزار دلار جابه جايي پول به صورت چمداني ممنوع است پس چرا مسئولين مربوطه انتظار دارند که ما ارز حاصل از صادرات فرش را با اين شرايط سخت به کشور برگردانيم.

رئيس اتحاديه فرش دستباف روستايي و عشايري کشور ادامه داد: ما در کشورهاي آلمان، ايتاليا و فرانسه شعبه داريم به خصوص شعبه آلمان که در هامبورگ واقع شده مرکز مبادلات فرش ايران در اروپا است اما متاسفانه به علت مسدود شدن حساب‌هاي مالي ما در اروپا براساس قوانين تحريم ما نمي توانيم منابع مالي خود را جابه جا و حتي ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد کنيم از طرف ديگر بحث مربوط به مصوبات مجلس در خصوص حمايت از صنعت فرش کشور است که متاسفانه با توجه به مصوبات تهيه شده در مجلس در دوره رياست سابق معاونت راهبردي اين مبحث مورد بي مهري جدي قرار گرفت.

وي ادامه داد: خوشبختانه در زمان مسئوليت آقاي مرادي به عنوان معاون جديد معاونت راهبردي ايشان زحمات زيادي را در رابطه با حمايت از صنعت فرش دستباف کشور در قالب مقررات و قوانين مربوطه به مرحله اجرا گذاشتند که جاي تقدير و تشکر دارد.

بهاروند در پايان با اشاره به نحوه اجراي قانون اصل44 در حوزه صنعت فرش کشور گفت: آيا وقت آن نرسيده که تشکيلات فرش دستباف براساس قانون اصل44 که مورد تاکيد مقام معظم رهبري است داراي يک ساختار مستقل شود مگر نه آن که فرش دستباف بيانگر هنر اصيل ايراني است پس چرا نبايد اين هنر اصيل داراي يک ساختار تشکلياتي مناسب باشد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: فرش ، دستباف ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار