یک کارشناس ارشد کشاورزی با بیان اینکه صنعت کشاورزی کشور بسیار غنی است، گفت: مشکلات عدیده بخش کشاورزی فقط شامل پروسه برداشت محصولات می‌شود.

 فرید اجلالی، کارشناس ارشد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درباره صنعت کشاورزی کشور گفت: صنعت کشاورزی در کشور بسیار غنی و پر‌محصول است.
وی در پاسخ به این سوال که ریز‌گردها و آلودگی‌های ناشی از آن بر محصولات کشاورزی تأثیرگذار است، گفت: ریزگرد‌ها مانع رشد و تکثیر گرده‌ها و باروری گیاهان می‌شود.
اجلالی در خصوص نحوه ورود تکنولوژی در صنعت کشاورزی افزود: صنعت کشاورزی در کشور به شکل نیمه سنتی انجام می‌شود آن هم به این دلیل که اکثر واحد‌های کشاورزی کوچک است و در باغات و زمین‌های زراعی نیروی انسانی نقش کلیدی دارد.
این کارشناس ارشد کشاورزی با بیان اینکه مشکل اصلی در کشاورزی تولید نیست بلکه شامل فرآیندهای بعد از برداشت محصول می‌شود تأکید کرد: عدم وجود ساختارهای مناسب در تشکیلات کشاورزی و نظام بهره‌وری از مشکلات شاخص در کشاورزی محسوب می‌شود برای مثال انگور از باغات کیلویی هزار تومان خریداری می‌شود اما به کیلوی 7 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
وی افزود: متأسفانه هیچ سازمان یا نهاد خاصی برای مدیریت و نحوه رسیدگی به برداشت محصولات کشاورزی وجود ندارد و این امر سبب شده تا مشکلات عدیده‌ای در پروسه برداشت بوجود آید.
اجلالی عدم هماهنگی بین عرضه و تقاضا را یکی دیگر از مشکلات صنعت کشاورزی خواند افزود: در سال گذشته به دلیل برداشت بی‌رویه پیاز این محصول دوباره به چرخه طبیعت برگردانده و موجب گرانی این محصول در بازار شد.
این کارشناس ارشد کشاورزی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفت نظام تولید و توزیع در اختیار کشاورز است، گفت: متأسفانه در کشور ما به دلیل عدم وجود تشکل های کشاورزی موثر محصولات در بازار به دست سرمایه دار و دلال می افتد که این امر نشان از کم و کاستی نهادی زیربط دارد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: کشاورزی ، صنعت ، محصول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار