مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجانشرقی گفت: بهینه‌سازی و تغییر الگوی مصرف در بخش آب شرب استان همواره مورد تاکید بوده است و این شرکت خود را ملزم به اتخاذ تمهیدات و برنامه‌ریزی برای استفاده درست آب شرب توسط مشترکان کرده است .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، پور رجب به طرح های آبرسانی اجرا شده در طی 6 سال گذشته اشاره کرد و افزود : شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تاکنون بيش از 18 طرح آبرساني در شهرهاي استان به بهره برداري رسانده که دراین راستا حدود 158 کيلومتر خط انتقال ، 50 حلقه حفر و تجهيز چاه ، 19 باب مخزن با ظرفيت 39500 مترمکعب ، 11 باب ايستگاه پمپاژ با ظرفيت 550 ليتر در ثانيه اجرا نموده و برای انجام طرحهای فوق بالغ بر 530 ميليارد ریال اعتبار هزینه نموده است.

وی اضافه کرد : در ميان طرحهاي آبرساني انجام شده يک طرح نوين آبرساني نيز در شهر خمارلو انجام شده که براي اولين بار تصفيه آب به روش نانوفيلتر با ظرفيت 7 الي 10 ليتر در ثانيه بوده که با حضور وزیر محترم نیرو به بهره برداری رسیده است .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجانشرقی به اصلاح شبکه آب این استان نیزاشاره کرد و افزود : از سال 86 تا پايان سال 91 بيش از 1050 کيلومتر اصلاح و 970 کیلومتر توسعه شبکه در کل 57 شهر استان در اقطار مختلف انجام شده است که هزينه اصلاح و توسعه شبکه درحدود 680 ميليارد ریال شده است.

وی ادامه داد : میانگین رقم آب به حساب نيامده نیز در سال 86 از 98/20% در استان به 78/18% رسيده است که در حدود 2/2% کاهش پرت آب را نشان مي دهد که ميانگين کشوري نيز حدود 25 الي 30% مي باشد.

پوررجب در خصوص اقدامات انجام شده برای مسکن مهر نیز گفت : تعداد کل پروژه هاي مسکن مهر 85 پروژه بوده که تاکنون بیش از 20500 فقره انشعاب فاضلاب به واحدهاي مسکن مهرواگذار و نصب شده است و حدود 187 کيلومتر نیز شبکه توزيع و خط انتقال اجرا نموده است .

همچنین برای مساکن مهر حدود 12500 فقره انشعاب فاضلاب واگذار شده و73 کيلومتر نیز لوله گذاری جمع آوري فاضلاب اجرا شده است.

پوررجب با اشاره به گسترش و توسعه شهر تبریز گفت : با توجه به اينکه در خود کلانشهر تبريز بالغ بر 600 هزار فقره انشعاب آب وجود دارد و منابع آب بصورت فرااستانی ، چاه هاي آب شرب دامنه سهند و تصفيه خانه آب نهند تامین می شود و از طرفی با توجه به وسعت و توسعه شهر و ساخت و سازها علي الخصوص توسعه شهر به طرف شرق تبريز ، از جمله شهرک هاي ملکيان ، شهرک خاوران و آذران ، مصلي ، جماران ، مرزداران ، نيروي انتظامي نشان مي دهد که این شهر نیازمند آبرسانی از رودخانه ارس جهت استفاده برای شرب و همچنین استفاده کشاورزی در دشت تبريز بوده که بایستی سریعا اجرا گردد که در این میان شهرهاي واقع در مسير از جمله شهرهای جلفا ، هاديشهر ، مرند و خود شهر تبريز آبرساني خواهد شد.

مدیر عامل شرکت درادامه به الگوی مصرف آب اشاره کرد و افزود : مصرف سرانه آب در استان به طور متوسط 185 ليتر در شبانه روز براي يک نفر مي باشد به همين خاطر اگر بخواهيم در سالهاي آينده با مشکل کم آبي مواجه نشويم اين رنج به 150 ليتر در شبانه روز کاهش پيدا کند.

وی اضافه کرد: بر اساس الگوی استاندارد تعیین شده، هر نفر در شبانه روز حداکثر 15 لیتر برای پخت و پز و آشامیدن، 50 لیتر برای استحمام، 20 لیتر لباسشویی، 15 لیتر ظرفشویی، 30 لیتر دستشویی، 10 لیتر نظافت خانه و آبیاری باغچه، پنج لیتر کولر و تهویه و پنج لیتر اتلاف در توزیع باید مصرف داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: بهینه‌سازی و تغییر الگوی مصرف در بخش آب شرب استان همواره مورد تاکید بوده است و این شرکت خود را ملزم به اتخاذ تمهیدات و برنامه‌ریزی برای استفاده درست آب شرب توسط مشترکان کرده است و این شرکت هم اکنون هیچ مشکلی از بابت کمبود آب در هریک از 57 شهر استان ندارد.

وی افزود: در این زمینه و برای جلوگیری از اسراف و هدرروی آب الگوهای توصیه شده برای مصارف سرانه خانگی برای هر نفر150 لیتر در شبانه روز توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب تعیین شده است که امیدواریم شهروندان با رعایت آنها و دقت در نحوه مصرف آب از اتلاف بیشتر مایه حیات جلوگیری کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی ادامه داد: شهروندان عزیز نیز با استفاده از شیرآلات کاهنده و همچنین با استفاده از لباسشویی و ظرفشویی‌های استاندارد و کم مصرف نسبت به صرفه‌جویی در مصرف این مایه حیاتی کوشا باشند./س

 

برچسب ها: الگوی ، مصرف ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.