رئيس پژوهشكده رويان گفت: بيش از دو دهه از تاسيس اين پژوهشكده در ايران مي گذرد و روشهاي درماني موفقيت آميزي در اين مركز تجربه شده اما روشهايي نظير رحم اجاره اي و تخمك اهدايي را نمي توان به عنوان يك موفقيت در درمان ناباروري برشمرد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 رئيس پژوهشكده رويان گفت: بيش از دو دهه از تاسيس اين پژوهشكده در ايران مي گذرد و روشهاي درماني موفقيت آميزي در اين مركز تجربه شده اما روشهايي نظير رحم اجاره اي و تخمك اهدايي را نمي توان به عنوان يك موفقيت در درمان ناباروري برشمردصاحب‌خبر -

حميد گورابي در پژوهشکده علوم تولید مثل استان یزد ، اظهار داشت: هم اكنون فعاليت اين پژوهشكده به سوي تحقيق و پژوهش در زمينه سلولهاي بنيادي گام برداشته است.

وي با اشاره به كنگره پنجم علوم توليد مثل به ميزباني مركز ناباروري يزد که فروردین ماه جاری برگزار شدافزود: مركز درمان ناباروري استان يزد در توان خود توانسته خدمات ارزنده اي براي درمان نازايي زوجهاي نابارور بومي و جنوب شرق كشور و حتي كشورهاي همسايه ارائه كند.

گورابي يادآور شد: با همت انديشمندان و مطالعات متخصصان علوم توليد مثل كشور، دستاوردهاي زيادي در طب ناباروري كسب كرده ايم و با توجه به اينكه شاخه مهمي از پزشكي درمان ناباروري، روش هاي آزمايشگاهي است، آزمايشگاه و قسمت هايي كه ما به عنوان علوم پايه مي شناسيم، كاملا درگير مي شوند و تجربيات مفيدي كسب مي شود كه مي توانيم از آنها براي كارهاي مشابه ديگري استفاده كنيم.

علوم آزمايشگاهي در ارتباط مستقيم با درمان ناباروري

وي با اشاره به مهمترين دستاورد علمي در زمينه ناباروري بيان داشت: مهمترين تحول علمي كشور اين بود كه توانسته ايم جنين را در محيط آزمايشگاهي توليد كنيم و به موازات اين دستاورد، قاعدتا فرصتي هم ايجاد مي شود تا بتوانيم روي جنين كارهايي انجام بدهيم.

وي عنوان كرد: به عنوان نمونه در شبيه سازي نيز به همين ترتيب اگر پايه علوم آزمايشگاهي نبود، دستكاري تخمك ممكن نبود و مهم اين است كه اين موضوعات با هم در ارتباط تنگاتنگ قرار دارند و مي شود از تجربياتي كه در شاخه هاي ديگر وجود دارد، استفاده كرد.

گورابي اظهار داشت: اين كنگره از سطح علمي بالايي برخورداربود و از آنجا كه بيشتر سخنرانان كنگره، دانشجويان بودند، جاي اميدوراي است كه ايران در آينده اي نزديك در زمينه علوم پايه و تكنيك توليد مثل، رشد فزاينده اي داشته باشد.

آينده اميدبخش براي زوجهاي نابارور/ رحم اجاره اي و تخمك اهدايي موفقيت نيست

رئيس پژوهشكده رويان در پاسخ به سئوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزددر مورد اينكه چشم انداز درمان نازايي در كشور چگونه است، يادآور شد: تا حدودي با كمك تكنيكهاي جديد توانستيم كاري انجام دهيم اما 100 درصد نبوده اما با روش هايي كه وجود دارد مي توان بخشي از اين بيماران را درمان كنيم، اما بخشي ديگر را هنوز نمي توان با اين روش ها درمان كرد.

گورابي افزود: ضمن آن كه رحم اجاره اي و استفاده از تخمك ديگري را نمي توانيم موفقيت قلمداد كنيم، موفقيت اين است كه از سلول هاي جنسي خود فرد استفاده شود و در آينده چشم انداز اميدبخشي به زوجهاي نابارور خواهيم داد.

پژوهشکده علوم تولید مثل استان یزد با مراکز علمی دنیا در حال رقابت است و میزبان بیمارانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس وهمسایه است./س

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.