هیچ مرکز و موسسه ای، مجاز به برگزاری اين نوع دوره‌ها با ادعاي اعطاي مدرك دانشگاهي نیست.

مهندس معصومیان رئیس مرکز آموزشهای عالی آزاد و خاص دانشگاه جامع علمی در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: هیچ مرکز و موسسه های، مجاز به برگزاری اين نوع دوره‌ها با ادعاي اعطاي مدرك دانشگاهي نیست و فقط برخی دوره های کوتاه مدت با این عنوان برگزار می شود که منجر به مقطع تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد، یا حتی مدرک معادل نمی شود و صرفا مدرک یا گواهینامه ای مبنی بر گذراندن آن دوره صادر خواهد شد.
 
 وی تصریح کرد:متاسفانه دانشگاه صنایع و معادن و برخي ديگر از مؤسسات با ادعای ارائه مدرک در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد، این دوره ها را برگزار می کنند که البته وزارت علوم نیز در برخورد با آن هشدار داده است.
 
 وی با بیان اینکه کلیه فعالیت ها در حوزه برگزاری دورههای مهارتی و کوتاه مدت آموزش عالی، دورههای آمادگی برای شرکت در کنکور، فراگیر پیام نور و تخصصی آنها در حوزه اختیارات مرکز آموزش های عالی آزاد و آموزشهای خاص دانشگاه جامع است و هر گونه فعالیت در این محدوده، مشروط به کسب مجوز از این مرکز است خاطر نشان کرد: نظارت بر حسن اجراي اين آموزش‌ها از سوي وزارت علوم بر عهده دانشگاه گذاشته شده است كه مركز وظيفه دارد در اين ‌خصوص اقدام قاطع انجام دهد.
 
 وی افزود: البته ما طی دو سال اخیر علاوه بر موفقیتهای خوبی که در زمینه کنترل تخلفات و نظارت بر موسسات داشتیم، در راستای پیشگیری از این تخلفات نیز، اسامی موسسات مجاز و هم موسسات متخلف را در سایت مركز به نشاني http://www.uast.ac.ir/AmozeshAle_khas اطلاع رسانی و منتشر می کنیم. چرا که تلاش در اطلاعرسانی هدفمند، گام اول و مهمترین اقدام در کاهش تخلفات است.
 
 وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین تخلفات در سراسر کشور را موسسات برگزارکننده دوره‌های آمادگی برای دانشگاه پیام نور دارند خاطر نشان کرد: زيرا از دو سال پیش به این طرف که مديريت و راهبردي آموزش‌های عالی آزاد، به دانشگاه جامع سپرده شد، همواره یک هجمه از تخلفات گذشته وجود داشت و در این زمینه، عدم اطلاع‌رساني شفاف از سوي دانشگاه پیام نور شرایط مناسبی برای سوء استفاده‌ كنندگان در اعلام ادعاهای واهی مبنی بر قبولی تضمینی در آزمون های این دانشگاه و دیگر تبلیغات سوء فراهم میکند.
 
 وی گفت: دانشگاه‌ها متولی برگزاری آزمون هاي ورودي خود هستند ولي نحوه برگزاري آموزش‌ها و كلاس‌هاي آمادگي اين آزمون‌ها و نظارت بر آنها طبق مصوبه شورای گسترش وزارت علوم، به عهده دانشگاه جامع علمی کاربردی مي‌باشد که دورههای آمادگی پیام نور نیز به نوعی زیرشاخه برگزاری دورههای آمادگی کنکور تحصیلات تکمیلی محسوب میگردد و دانشگاه جامع علمی کاربردی متولی برگزاری این دوره هاست بنابراین هیچ مرکزی غیر از مراکز مجاز اعلام شده در سایت اين مرکز آموزش، حق برگزاری دورههای آمادگي آزمون فراگیر پیام نور را ندارد.
 
وی با اشاره به فعالیت حدود یکصد موسسه مجاز در کل کشور برای برگزاری دورههای کوتاه مدت گفت: موسسات برای اخذ مجوز اجراي دوره‌هاي مورد نظر میتوانند، تقاضای خود را از طریق سامانه HCTC ارسال کنند که پس از بررسی شرایط، طی پروسهای ۲ هفته ای مجوز صادر می شود. تاكنون بيش از ۱۰۰۰ عنوان دوره براي بيش از ۶۵ مؤسسه صادر شده است. ، نياز بازار كار، توانمندي موسسه از جمله فضای آموزشی موسسه، سوابق مدرسان، سابقه کاری موسسه از جمله مواردیست که در صدور مجوز لحاظ میشود. وی همچنین به دانشپذیران توصیه کرد: قبل از ثبت نام در هر موسسه ای حتما برای اطمینان از مجوز موسسه مورد نظر به سایت مركز مراجعه نمایند.

  وی در پایان اضافه کرد: مركز آموزش‌هاي عالي آزاد در الويت اول متعهد به بهبود فضاي كسب و كار براي مؤسسات آموزش عالي است و باور ما اين است كه با ايجاد فضاي رقابتي كامل زمينه براي تخلفات بسيار كم خواهد شد و در آينده نزديك مزيت رقابتي مؤسسات است كه مهمترين الويت براي انتخاب دانشجويان و دانشپذيران براي استفاده از آموزش‌هاي عالي آزاد خواهد بود. 


از سویی دیگر توسعه همه جانبه آموزش‌هاي عالي آزاد، در دستور كار كميته تخصصي شوراي گسترش آموزش عالي قرار دارد و این توسعه احتياج به استقرار ضوابط و مقررات دارد و مركز در اين خصوص علاوه بر برخورد جدی با متخلفين، با تبيين و شفاف‌سازي در اين زمينه تخلفات آتي را پيشگيري خواهد نمود.

برچسب ها: مدرک ، آموزشی ، معادل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار