در دوره‌ي اصلاحات فضا تا حدود قابل ملاحظه اي بازتر شد و اصلي‌ترين علت اين گشايش بيانيه‌ي بيست‌ ميليوني مردم ايران بود كه درتاييد كانديداي گفتمان آزادي‌خواهانه به صندوق‌هاي راي ريخت به عبارتي اين آزادي‌ها برآمده از خواست قاطع ملت ايران و تصميمي مبتني بر خرد جمعي مردم بود.

باشگاه خبرنگاران؛‌در دوره‌ي اصلاحات فضا تا حدود قابل ملاحظه اي بازتر شد و اصلي‌ترين علت اين گشايش بيانيه‌ي بيست‌ ميليوني مردم ايران بود كه درتاييد كانديداي گفتمان آزادي‌خواهانه به صندوق‌هاي راي ريخت به عبارتي اين آزادي‌ها برآمده از خواست قاطع ملت ايران و تصميمي مبتني بر خرد جمعي مردم بود نه صرفا نسخه‌ي تجويزي يك حزب يا جناح به خصوص.

خيلي از عوامل دولتي هفتم و هشتم همان مديران دولت سازندگي بودند اما روش‌ها اين بار كاملا تغيير يافت چون مردم بعنوان صاحبان اصلي نظام و انقلاب با جنس مشاركت و راي دادن خود نشان داده بودند كه خواستار چنين چيزي هستند در اين ميان سينما شروع كرد به اطفاي عقده‌هاي فرو خورده ، آغاز گفته شدن حرف‌هاي تا آنروز ناگفته خيلي جذاب‌بود و حتي مخاطب زيادي را جذب مي‌كرد اما كم‌كم سينما به آزادي بيان و آزادي‌هاي اجتماعي نگاه كاسب‌كارانه اي پيدا كرد طوري كه سعي و تلاش عمده‌ي خيلي از فيلمسازها معطوف بود بر ساختار‌شكني براي جذب مخاطب.

كساني كه با الفباي فلسفه آشنا هستند اين نكته را تاييد مي‌كنند كه در هيچ‌ يك از مكاتب فلسفي، تابو‌شكني حاوي ارزش زيبائي شناختي نيست و لذت بردن از دنگ و دنگ تابوها صرفا يك كج ارضائي است كه بر اثر فضاي بسته بوجود مي‌آيد و پس اتز اطفاي چند باره‌ي اين عقده ديگر نمي‌توان از چنين چيزي لذت برد اما متاسفانه حتي بعد از باز شدن فضاي كشور و اضافه شدن مجاري ارتباطي موازي با رسانه‌هاي رسمي و قانوني مثل اينترنت و ماهواره، باز هم تابو‌شكني شكل يك متد و روش هنري براي خلق آثار را در سينماي ايران حفظ كرد.

اصلي‌ترين ايراد اصلاحات اين بود كه نتوانست مواضع تخبگي را به زبان عوام ترجمه كند و گفتمان‌هاي علمي آن و حتي پاسخ‌هايش از سمت جناح مقابل ،محصور در اليت روشنفكران ديني و عرفي و تعدادي نشريه‌ي اكثرا تخصصي باقي ماند.  

همين فاصله فرسنگ‌ساي و بعيد ميان برج عاج نخبگي و پس كوچه‌هاي عاميانه‌ي اجتماع باعث شد مردم به سمت گفتمان جديدي بروند كه اعلان و اعلام مي‌داشت مي‌خواهد به زبان عوام گفتگو كند اين گفتمان جديد گرچه در ظاهر به جناح راست تمايل داشت اما اختلافش با راست سنتي بيشتر از اصلاح‌طلبان بود و ريشه‌ي اين اختلاف يا همان فصل مشترك اصلاحات و راست سنتي ايران گرايش صاحبان گفتمان جديد به بر هم زدن مناسبات بالا به پايين نخبگان و مردم با اتكا به مطالبات عوام بود مطالباتي كه گروه‌هاي سابقه دار سياسي آن‌ها را موقت و اشتباه مي‌دانستند.   
نمود اين سياستگذاري‌هاي كلي، در سينما هم كاملا مشهود شد و به هر حال در خرداد ماه سال هشتاد و چهار باز هم فصل جديدي از تاريخ انقلاب اسلامي رقم خورد./ص

يادداشت از : ميلاد جليل‌زاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار