نماینده دفترمحيط زيست وتوسعه پايداركشاورزي سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ضروری است برنامه تولید محصولات سالم که با تلاش سازمان جهادکشاورزی استان شروع شده است با حمایت وسیع وعملی مسئولین استان از قبیل استاندار، مرکز بهداشت ،سازمان صنعت ومعدن وتجارت ومحیط زیست تقویت گردد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، بایبوردی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه هم اكنون بيش از سه دهه از توجه جهاني به موضوع حفاظت محيط زيست و ضرورت توسعه کشاورزی پايدار مي گذرد گفت: قبل از اين، در تمامي پروژه هاي توسعه، صرفاً ديدگاه اقتصادي و ايجاد درآمد و بازده اقتصادي بيشتر، مد نظر بود. چگونگی كاربرد كودهاي شيميايي و سموم دفع آفات به علت خطرات زيست محيطي ناشي از استفادۀ بيش از حد آنها، مورد اختلاف نظر بسيار بوده است.

وی با بیان اینکه استفاده بيش از حد كودهاي شيميايي و سموم دفع آفات نه تنها تهديدي براي محيط زيست است، بلكه هزينه توليد كشاورزان را نيز افزايش مي دهد ادامه داد: در عين حال، محروم كردن كشاورزان از كاربرد نهاده ها كه باعث كاهش توليد محصولات كشاورزي مي گردد، راه حل مناسب و منطقی نخواهد بود زيرا براساس گزارش فائو، 60-40 درصد از افزايش توليدات كشاورزي در جهان طي سه دهه گذشته، ناشي از مصرف بهینه كودهاي شيميايي بوده و در كشورهايي كه مصرف كود در آنها بهينه بوده اين افزايش حداكثر بوده است.

بایبوردی با بیان اینکه نيترات از جمله آلاينده هايي است كه در صورت تجمع در محصولات کشاورزی مشكلاتي را در انسان و دام ايجاد مي كند افزود: نيترات در دهان و معده به نيتريت احياء شده و تركيب اخير با اكسيد كردن آهن فروس به آهن فريك در هموگلوبين عارضه متهموگلوبينميا را سبب مي شود كه در موارد حاد، خفگي و مرگ ناگهاني را به دنبال دارد. هم چنين نيترات سبب توليد تركيبات نيتروزآمين مي شود كه در ايجاد سرطان هاي دستگاه گوارش موثرند که شدیدا در حال گسترش در کشور و منطقه ما می باشد.

وی با بیان اینکه احتمال تاثير نيترات بر عوارضي هم چون مرگ و مير جنين، نواقص مادر زادي، افزايش فشار خون و شيوع ديابت گزارش شده است تصریح کرد: متاسفانه، مصرف بي رويه كودهاي شيميايي ازته در كشور باعث آلودگي منابع آبي سطحي و زيرزميني در برخي مناطق شده است. بنابراين، ضروري است وضعيت نيترات آب آشاميدني و مواد غذايي مردم به خصوص محصولات كشاورزي مانند سبزيجات برگي ( مانند كاهو و اسفناج، كرفس و .......) مورد مطالعات اساسی قرار گيرد تا در صورت وجود غلظت هاي فراتر از حد استاندارد، نسبت به اعمال شيوه هاي مناسب كاهش نيترات در اين محصولات و در نتيجه كاهش اثرات مضر آن اقدام شود. نماینده دفترمحيط زيست وتوسعه پايداركشاورزي سازمان افزود: این اقدامات مدیریتی که اغلب بی توجهی کشاورزان و گاهی نیز به علت عدم انتقال صحیح یافته های علمی بخش تحقیقات می باشد به بروز و گسترش بیماری های گوارشی و ... در سطح جامعه می شود لذا مصرف متعادل نهاده های کشاورزی و از جمله کودهای شیمیایی می تواند ضمن کاهش مصرف کود به بهبود سطح سلامتی جامعه کمک نماید.

وی با بیان اینکه این اقدامات در مراحل مختلف کاشت شامل مصرف مطابق آزمون خاک، پخش نواری کود وکشت در مراحل مناسب، مرحله داشت شامل کود ماکرو و میکرو وجلوگیری از بروز تنش های محیطی ونیز در مرحله برداشت شامل برداشت عصر هنگام وعدم برداشت محصول در روزهای ابری می تواند کمک شایانی به کاهش آلایندة نیترات نماید بایبوردی با اشاره به اینکه کشاورزان عزیز بایستی توجه داشته باشند که نیاز کودی سبزیجات از 200 تا 250 کیلوگرم در هکتار ازت خالص بر مبنای درصد مواد آلی خاک بوده که بایستی از مصرف بیش از حد جلوگیری شود ادامه داد: با افزایش مصرف کودهای ازته ، مقدار ویتامین C و خاصیت انباری و طعم ومزه در سبزی ها بطور محسوسی کاهش می یابد . توصیه می شود کاشت و برداشت و خرید محصولات سبزی و صیفی تا حد امکان در حاشیة جاده های پر رفت و آمد نباشد چراکه سُرب حاصل از احتراق موتور خودرو به عنوان آلایندة سبزی و صیفی محسوب می شود و نیز تا حد امکان مزارع سبزی و صیفی به دور از کارخانجات باشد که مواد آلاینده به محیط وارد می کنند.

وی افزود: کشت هیدروپونیک سبزی و صیفی اگر در آن مصرف کود وسم بطور بهینه براساس ملاحظات زیست محیطی باشد این مزیت را دارد که آلاینده های نیترات و کادمیم حاصل از کود ازته و فسفاته به خاک وارد نشود. نماینده دفترمحيط زيست وتوسعه پايداركشاورزي سازمانادامه داد: بایستی توجه داشت که با مصرف زیاد کودهای ازته ، کیفیت محصولات سبزی و صیفی (بازار پسندی) کاهش می یابد و این محصولات درکمترین زمان در صورت نگهدای در منزل یا انبار از بین رفته و فاسد خواهند شد چرا که مصرف ازت به دنبال خود افزایش حجم سلول وآبکی شدن و مستعد گردیدن در مقابل بیماری های قارچی را باعث می گردد/س

برچسب ها: تولید ، محصولات ، سالم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.